Paddestoelensector sinds 1995 3% efficiënter met energie

Novem

28-May

Paddestoelensector sinds 1995 3% efficiënter met energie

Eerste stap op weg naar behalen doelstelling meerjarenafspraak energie.
In 1998 hebben de 300 bedrijven die deelnemen aan de Meerjarenafspraak energie voor de Paddestoelensector (MJA-e paddestoelen) een energiebesparingplan (EBP) opgesteld. Naast dit energiebesparingsplan hebben zij ook een aantal bedrijfsgegevens beschikbaar gesteld. Op basis van die bedrijfsgegevens is in opdracht van de stuurgroep MJA-e paddestoelen de energie-efficiëntie berekend voor het totaal van de deelnemende bedrijven.
Energie-efficiëncy met 3% verbeterd
Ten opzichte van het referentiejaar 1995 van de MJA is de energie-efficiëntie met 3% verbeterd. De grootste verbetering vond plaats in 1996 (2,8%). In 1997 is nog eens een verbetering gerealiseerd van 0,2%. De kwekers hebben een hogere productie gerealiseerd waarbij het energieverbruik in veel mindere mate is meegestegen. Niet voor niets hanteert de sector Paddestoelen het motto:'Meer uit minder energie'.

Tabel: gemiddelde energie-efficiëntie, energieverbruik en productie per jaar voor 1995, 1996 en 1997 1995 1996 1997
Index Energie efficiëntie 100% 97,2% 97%
Energieverbruik/m2(MJ/m2) 1860 1938 1890
Productie (Kg/m2) 219,7 232,6 230,3

Goede start meerjarenafspraak energie.
De verbetering van de energie-efficiëntie met 3 % is een goede stap in de richting van de doelstelling in de Meerjarenafspraak Energie. In deze overeenkomst van de sector met de overheid is namelijk afgesproken dat gestreefd wordt naar een verbetering van de energie-efficiëntie met 20% in 2005 ten opzichte van het referentiejaar 1995.
Daarnaast is in de MJA een doelstelling opgenomen om 5% van het totale energieverbruik op een duurzame manier op te wekken. Een omvangrijk onderzoeks- en voorlichtingsprogramma is inmiddels van start gegaan om de positieve lijn die is ingezet ook vast te houden.

Bron: Novem

Meer informatie
Secretariaat van de Stuurgroep:De heer Ing. P.M.J.A. Smulders, tel. 046-4202320 of 013-5400041 of Coöperatieve Nederlandse Champignonkwekersvereniging (CNC): de heer Ir. F. Knol, tel. 0485-516541.