Nieuwe HP 3000 server en web-technologie voor e-services

Datum nieuwsfeit: 28-05-1999

NIEUWE HP 3000 SERVER EN WEB-TECHNOLOGIEËN VOOR E-SERVICES.

Amstelveen, 27 mei 1999 - Hewlett-Packard introduceert de ideale basis voor e-services: de nieuwe HP 3000 989KS/x50 midrange server. Daarnaast ondersteunt HP belangrijke technologieën voor de HP 3000 waarmee gebruikers zich snel en eenvoudig op Internet kunnen presenteren, zoals Apache Web server, HP Driver for Java Database Connectivity (JDBC) en Lightweight Directory Access Protocol (LDAP). Tenslotte heeft HP zijn oplossing voor systeem- en netwerkbeheer, HP OpenView IT/Operations (ITO) en Secure Web Console aangepast voor de HP 3000 servers.

HP 3000 989KS/x50
De HP 3000 989KS/x50 is gebaseerd op de 240 MHz PA-8200 RISC processor en is het nieuwe topproduct in de 9x9KS-serie. Deze nieuwe server biedt de hoogste prestaties binnen de HP 3000-serie, is zeer betrouwbaar voor kritische Web-applicaties en is uit te breiden zonder bestaande investeringen in gevaar te brengen. De prestaties van de nieuwe HP 3000 989KS/x50 midrange server liggen 25 procent hoger dan die van de 989KS/x00 servers en vijftien procent hoger dan die van de 997/800 servers. De nieuwe, robuuste AutoRAID combineert probleemloos opslagbeheer met de beste prestaties en capaciteit. Model 12H verlaagt de kosten voor opslagbeheer met een maximale capaciteit van 1,3 terabytes in een 2-meter rek.

Nieuwe Web-technologieën
De nieuwe - door HP ondersteunde - kosteneffectieve technologieën zijn eenvoudig te implementeren. Ze zijn bedoeld voor nieuwe HP 3000-gebruikers uit bedrijfstakken als de online retail, gezondheidszorg en financiële dienstverlening en voor bestaande HP 3000-gebruikers die zich op Internet willen presenteren. De volgende nieuwe Web-technologieën laten HP 3000 betrouwbaar integreren in heterogene bedrijfsnetwerken:
* Apache, een veelgebruikte open-source Web-server, is nu beschikbaar voor MPE/iX en biedt HP 3000-gebruikers een eenvoudige, krachtige en betaalbare methode om zich te presenteren op Internet of intranet.
* JDBC maakt de ontwikkeling van Java-applicaties en -applets mogelijk en de 'HP Driver for JDBC' biedt Java-applicaties toegang tot gegevens die opgeslagen zijn in IMAGE/SQL en ALLBASE/SQL op de HP 3000. Deze mogelijkheid is ook beschikbaar voor ALLBASE/SQL op de HP 9000 Enterprise Server.
* LDAP SDK zorgt voor onderlinge samenwerking door toegang te bieden tot X.500 en X.509 directories op andere platforms.

HP OpenView ITO en HP Secure Web Console
Verbeteringen aan HP OpenView ITO, HP's oplossing voor systeem- en netwerkbeheer, biedt eenvoudiger beheer van HP 3000 servers in zowel homogene als heterogene omgevingen. Een verbeterde set standaardscripts vereenvoudigt opslagvolumebeheer (inclusief disk-arrays en gespiegelde disks), databasebeheer, netwerkinterfaces en -diensten, afdrukbeheer, systeem backups en beveiliging. HP Secure Web Console laat gebruikers op afstand - on-site, vanuit huis of welke locaties dan ook - servers beheren. De Secure Web Console is ongeveer even groot als een videocassette en biedt vier operators op verschillende locaties tegelijk toegang tot de console.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen, waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Noot voor redacties