Dutchtone bepaalt nieuwe doelstellingen

Datum nieuwsfeit: 28-05-1999

Dutchtone bepaalt nieuwe doelstellingen

Grens van 135.000 abonnees in mei al overschreden. In oktober landelijk dekkend netwerk

Den Haag, 28 mei 1999 - Tijdens haar persconferentie op vrijdag 28 maart, kondigde Dutchtone haar resultaten en strategie voor de korte en middellange termijn aan. Allereerst werd bekendgemaakt dat Dutchtone voorloopt op haar planning voor het aantal te verwachten abonnees. De doelstelling bij de introductie van Dutchtone op 26 januari 1999 was tussen de 150.000 en 200.000 abonnees aan het einde van dit jaar. Echter de mijlpaal van 150.000 zal zeer snel worden bereikt. Op basis van deze resultaten zou het betekenen dat Dutchtone ten opzichte van nieuwkomers op de Nederlandse telecommunicatiemarkt een marktaandeel van 10% voor nieuwe aansluitingen heeft gerealiseerd. En vier maanden na de introductie zijn deze cijfers nog maar het begin. Zeker omdat onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat 94% van de huidige abonnees zo tevreden is, dat ze Dutchtone ook aan anderen aanbeveelt. Jirtme Rimy, Chairman en Chief Executive Officer van Dutchtone gaf aan dat gegeven het feit dat Dutchtone in oktober al een landelijk dekkend netwerk heeft, een aantal van 350.000 tot 400.000 abonnementen aan het eind van het jaar haalbaar moet zijn. In het algemeen merkte Rimy op dat voor een verdere penetratie van telefonieproducten in Nederland de interconnectietarieven naar beneden moeten.

Volgens Dutchtone zijn de belangrijkste factoren voor deze groei de kwaliteit van het netwerk, de hoogwaardige producten en diensten in de uitgebreide dienstverlening. De ontwikkeling van de landelijke dekking van haar GSM1800-netwerk verloopt sneller dan de oorspronkelijke planning. Dutchtone verwacht dat de landelijke dekking in oktober 1999 al zal zijn gerealiseerd. Verder wil Dutchtone haar

dienstverlening aan de particuliere en zakelijke markten verder verbeteren en uitbreiden. De nadruk ligt daarbij op de ontwikkeling en op de markt brengen van geontegreerde telecommunicatiediensten. De introductie van producten en diensten als de Simbox en CALLTOGETHER passen volledig binnen deze strategie (zie ook andere Dutchtone-persberichten).

Dutchtone besteedt veel aandacht aan de uitbreiding van haar distributienetwerk. Sinds de lancering is het aantal Dutchtone-verkooppunten verdubbeld van 600 naar 1.200. Samen met de afdeling Direct Sales garandeert dit uitgebreide distributienetwerk de gebruikers van Dutchtone een zeer hoog service level.
Om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen besteedt Dutchtone veel aandacht aan de customer service. In dit kader is Dutchtone deze maand begonnen met het opzetten van een volledig nieuw en geavanceerd call center in Arnhem.

Verder is Dutchtone erin geslaagd om haar naams- en merkbekendheid en producten en diensten op de juiste manier aan gebruikers - particulier in zakelijk - duidelijk te maken. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat Dutchtone in de consumentenmarkt een naamsbekendheid van 82% heeft gerealiseerd. Voor de zakelijke markt is deze bekendheid zelfs 85%. Dit is vooral het resultaat van de humoristische commercials met acteur Leslie Nielsen en de advertenties in de grote landelijke dagbladen. Dutchtone zet zich nu in om haar naamsbekendheid verder te vergroten, maar zal hierbij de aandacht meer richten op haar producten en diensten.

"Dutchtone heeft haar eigen verwachtingen overtroffen en gezien de huidige groei van mobiele communicatie in Nederland, is het einde nog lang niet in zicht", aldus Jirtme Rimy, Chairman en Chief Executive Officer van Dutchtone.
"Voor verdere expansie richten we ons op de integratie tussen vaste- en mobiele-
telecommunicatiediensten. Daarbij is het ook van cruciaal belang dat de OPTA zich inzet voor meer marktconforme tarieven voor interconnectie van vaste en mobiele netwerken. Dit is niet alleen in het belang van de consumenten, maar ook van de telecommunicatieaanbieders. Het telefoonverkeer en de marktpenetratie van mobiele telefonie zullen hierdoor hoger worden."

"Door het grote succes hebben we onze verkoopdoelstelling al naar boven bijgesteld", zegt Eric Huygen, Sales en Marketing Directeur bij Dutchtone. "We blijven innovatieve producten en diensten ontwikkelen voor de consumenten- en zakelijke markt. De introductie van het Euro 1-netwerk, een nieuw concept voor pan-europese mobiele telefoonservice, is daarvan een sprekend voorbeeld. Maar we beperken ons niet alleen tot telefonie. Ook de ontwikkelingen op het gebied van Internetcommunicatie en digitale televisie dragen in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling tot een aanbieder van een complete reeks telecommunicatieproducten en -diensten."

Dutchtone Group
Dutchtone Group, met Dutchtone, Casema, Euronet en Global One, is een nieuwe Nederlandse telecom-operator en heeft op 26 januari 1999 de mobiele telecommunicatiemarkt betreden met diensten op basis van de GSM 1800-technologie. In oktober 1999 zal het mobiele netwerk van Dutchtone landelijke dekking hebben en reeds in de loop van het jaar biedt Dutchtone ook gecombineerde vaste en mobiele diensten.

Het hoofdkantoor van Dutchtone staat in Den Haag. Op dit ogenblik heeft Dutchtone zo'n 800 medewerkers in dienst. Het tweede call centre in Arnhem zal begin september 1999 van start gaan met zo'n 350 teleadviseurs en in de tweede helft van dit jaar wil Dutchtone dit aantal uitbreiden tot 1000 medewerkers.