Antwoord kamervragen privatisering energienetten

Datum nieuwsfeit: 28-05-1999

WIJZE VAN BEHANDELING VAN DE PRIVATISERING VAN DE GAS- EN ELEKTRICITEITSNETTEN

Datum: 28-05-1999

De leden van de Tweede Kamer Van den Akker en Leers (beiden CDA) hebben aan de minister van Economische Zaken op 4 mei 1999 de volgende schriftelijke vragen gesteld.

1 Hebt u kennis genomen van het verwijt van uw secretaris-generaal aan het Kabinet dat het geen goede zet is geweest om de privatisering van de gas- en elektriciteitsnetten verschillend te behandelen? *)

2 Deelt u de kritiek van de secretaris-generaal en bent u ook van mening dat er zo snel mogelijk eensluidende en transparant regels moeten komen? Zo ja, komt u dan met een aanpassing van de bij de Kamer ingediende gaswet? Zo neen, waarom komt de secretaris-generaal nu met zijn kritiek naar buiten?

3 Wat is uw mening over de forse beschuldiging van de secretaris- generaal met betrekking tot de Telecomwet, waar veel schade is aangericht door het niet goed te regelen? Wat gaat u doen om de capaciteitsproblemen op het telefoonnet op te lossen, en welke gevolgen kan deze uitspraak hebben voor de opstelling van de OPTA m.b.t. de verdeling van de capaciteit van het net? En voor het geval u de kritiek van de secretaris-generaal niet deelt, waarom komt hij met deze kritiek nu pas naar buiten?

4 Passen de opmerkingen van de secretaris-generaal binnen de afspraken die intern gemaakt zijn over het doen van (politieke) uitspraken naar buiten?

*) Uitlating bij het forum van de Katholieke Universiteit Brabant , d.d. 29 april inzake mededinging. (Zie ook Trouw d.d. 30 april jl.)

De minister van Economische Zaken, A. Jorritsma-Lebbink, heeft mede namens de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, drs. J.M. de Vries, deze vragen als volgt beantwoord.

1 en 2 De secretaris-generaal is onjuist geciteerd in het artikel in Trouw, waarnaar de leden van het CDA verwijzen. Hij heeft gezegd dat de verschillen tussen de Gaswet en de Elektriciteitswet een goed voorbeeld zijn van het verschijnsel dat heldere criteria in verschillende omstandigheden tot verschillende goed te verdedigen uitkomsten kunnen leiden.

3 Van een forse beschuldiging door de Secretaris-Generaal is geen sprake. De SG heeft aangegeven dat de telecommunicatiesector een zeer dynamische sector is gebleken, zowel qua produktinnovatie als marktparticipatie. De Europese liberalisering heeft hiertoe als katalysator gefunctioneerd. De Telecommunicatiewet is erop gericht de ontwikkelingen in een zich ontwikkelende markt in goede banen te leiden. Daarbij is voorzien in een specifieke toezichthouder OPTA die met betrekking tot de huidige problemen, zoals die ten aanzien van capaciteit, een belangrijke rol speelt. Ik heb er vertrouwen in dat de OPTA de juiste instrumenten in handen heeft om aan de marktsector adequate oplossingen aan te dragen met betrekking tot de capaciteitsproblematiek.Waar nodig in overeenstemming met de Nma conform het samenwerkingsprotocol OPTA-Nma.

4 Ja.

Ministerie van Economische Zaken Aan deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend - No rights can be derived from these pages