MCI WorldCom werkt aan uitbreiding netwerk in Nederland

Datum nieuwsfeit: 28-05-1999
MCI WorldCom werkt aan forse uitbreiding van het netwerk in Nederland

Investering van honderden miljoenen guldens in vijf jaar

Amsterdam, 28 mei 1999 - MCI WorldCom breidt haar netwerk in Nederland aanzienlijk uit met 'access points' in een groot aantal steden. De uitbreiding vindt plaats in twee fasen en zal op 1 juli 2000 voltooid zijn. Door gebruik te maken van deze 'access points' is MCI WorldCom in staat om binnen zeer korte tijd ook bedrijven buiten de randstad direct toegang te bieden tot haar netwerk. Daarnaast investeert MCI WorldCom de komende vijf jaar honderden miljoenen guldens in het uitbouwen van de mogelijkheden van het nationale netwerk, met name op het gebied van spraak, data en Internet services.

In de eerste fase van de netwerkuitbreiding realiseert MCI WorldCom 'access points' in de regio Rotterdam, Utrecht, Den Bosch, Den Haag, Amersfoort, Eindhoven, Breda, Arnhem en Nijmegen. In de tweede fase, begin 2000, volgen Hoofddorp/Haarlem, Alkmaar, Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Venlo en Heerlen/Maastricht. Er komen in totaal twintig 'access points' die met name het midden- en kleinbedrijf eenvoudiger toegang bieden tot het netwerk van MCI WorldCom. Deze punten zijn verbonden via zeer snelle verbindingen aan het wereldwijde netwerk van MCI WorldCom.

De uitbreiding biedt bedrijven in de genoemde regio's uniformiteit en betrouwbaarheid doordat zij met één wereldwijd opererend telecommunicatiebedrijf kunnen werken. Bovendien kan MCI WorldCom haar netwerkfaciliteiten aanbieden tegen kosten die aanzienlijk lager liggen dan die van concurrerende telecommunicatieaanbieders. Doordat MCI WorldCom het gehele netwerk volledig zelf in beheer heeft, kan het bedrijf een optimale betrouwbaarheid en dienstverlening garanderen. Bovendien kunnen klanten ook profiteren van de wereldwijde expertise waarover het bedrijf beschikt.

Een investering van 150 miljoen gulden in de komende vijf jaar betreft vooral het bouwen van voorzieningen om dial-in Internet-verkeer af te handelen, om de interconnecttarieven te minimaliseren en om op korte termijn de conversie naar een volledig op IP gebaseerd netwerk te realiseren.

Over MCI WorldCom
MCI WorldCom is een toonaangevend, wereldwijd opererend telecombedrijf. Het bedrijf is beursgenoteerd en behaalde in het boekjaar 1998 een omzet van $ 30 miljard. Het bedrijf telt ruim 75.000 medewerkers die in meer dan 65 landen actief zijn. Kenmerkend voor het bedrijf is het eigen wereldomspannende glasvezelnetwerk. Op basis van dit netwerk en de daarover te leveren services beoogt MCI WorldCom om binnen nu en maximaal vijf jaar de nummer één telecompartner te worden voor het bedrijfsleven en overheidsinstellingen.

In Nederland is MCI WorldCom in 1995 in Amsterdam gestart met 20 medewerkers. Nu telt de Nederlandse operatie circa. 500 medewerkers en is het bedrijf behalve in Amsterdam gevestigd in Rotterdam en Utrecht. Eind 1999 zal daar nog een vestiging in Den Haag bijkomen. Op dit moment beschikt het bedrijf over eigen glasvezelnetwerken in Amsterdam en Rotterdam die rechtreeks gekoppeld zijn met het Pan-Europese netwerk. Om alle huidige en nieuwe klanten optimaal te kunnen bedienen zullen er in Nederland eind dit jaar tegen de 1.000 medewerkers voor MCI WorldCom actief zijn. Hiermee mag het bedrijf zich rekenen tot een van de grotere spelers op gebied van werkgelegenheid en investeringen in de infrastructuur in Nederland.

Voor meer informatie:
MCI WorldCom, Han van der Zwan, tel.: 020 - 7112621 en 06 - 55787150 of Anita van der Meer, tel.: 020 - 7112652 en 06 - 55787202