Wetsvoorstel afvalverwijdering naar Tweede Kamer

28 mei 1999

MINISTER PRONK STUURT WETSVOORSTEL TOEKOMSTIGE AFVALVERWIJDERING NAAR

TWEEDE KAMER

De verantwoordelijkheid voor de sturing en planning van afvalstoffenverwijdering gaat over van de provinciale overheid naar de rijksoverheid. Elke vier jaar zal de minister van VROM één afvalbeheersplan vaststellen, voor alle afvalstromen. Dit plan vervangt het huidige Meerjarenplan gevaarlijke afvalstoffen en het Tienjarenprogramma afval. Definitieve verwijdering (storten en verbranden) van afvalstoffen en de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen zijn een nutsfunctie.

Dat zijn de belangrijkste veranderingen in het wetsvoorstel .tot wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de toekomstige afvalverwijderingsstructuur.. Minister Pronk (VROM) zal het wetsvoorstel aan de Tweede Kamer sturen.

Afvalbeheersplan
Overeenkomstig het advies van de Commissie-Epema is de regering van mening dat de bestuurlijke schaal moet aansluiten bij de logistieke schaal. Sturing wordt daarom van het provinciaal- naar het rijksniveau gebracht, terwijl de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de afvalverwijdering van de drie bestuurslagen niet verandert. De minister van VROM stelt één afvalbeheersplan vast voor alle afvalstoffen waarop de Wet milieubeheer van toepassing is. Het eerste afvalbeheersplan zal waarschijnlijk in 2001 worden vastgesteld. Dit plan bevat het beleidskader, beleidsplannen per sector en capaciteitsplannen.

Nutsfunctie
Inzameling van huishoudelijke afvalstoffen en de definitieve verwijdering van afvalstoffen zijn een nutsfunctie omdat het maatschappelijk onmisbare voorzieningen zijn. De minister krijgt de bevoegdheid tot het vaststellen van een minimum- of een maximumtarief dat bij het storten en verbranden in rekening moet worden gebracht. Zo kunnen de gebonden gebruikers (gemeenten) worden beschermd bij tegenvallende bedrijfsresultaten van de Afvalverbrandingsinstallatie (AVI) waar zij een (langlopend) contact mee hebben.

RVD, 28.05.1999

28 mei 99 15:54