Duitsers zaaien veel uien

Datum nieuwsfeit: 28-05-1999
TuinbouwNet

Duitsers zaaien veel uien

De oppervlakte met uien in Duitsland zal dit jaar zeker niet kleiner zijn dan een jaar geleden. In de belangrijke teeltgebieden in Rijnland en Beieren is de afgelopen weken meer uienzaad de grond ingegaan dan in 1998. Het areaal met uien in het zuidwesten van Duitsland is stabiel gebleven. Het zaaien verliep dit jaar in de meeste productiegebieden probleemloos. Vorig jaar bedroeg de totale Duitse oppervlakte met zaaiuien 6.775 hectare. De productie kwam uit op 260.000 ton. De zogenoemde winteruien staan er in Duitsland goed bij. Deze uien komen in juni/juli op de markt.

Uitbreiding aardbeienareaal in Duitsland

De oppervlakte met aardbeien in Duitsland is dit jaar weer groter dan een jaar geleden. Volgens een enquête van het Duitse onderzoeksbureau ZMP houden de telersverenigingen dit seizoen rekening met een uitbreiding van het areaal met zeven procent. Vooral in het oosten van de Bondsrepubliek staat de aardbeienteelt sterk in de belangstelling. Door de gunstige weersomstandigheden in dit voorjaar gaan de telersverenigingen uit van een grote oogst. De eerste Duitse aardbeien van de vollegrond zijn door het mooie weer van de laatste weken alweer op de markt. Doordat er in Duitsland ook nog veel aardbeien ingevoerd worden uit vooral Spanje en Italië staan de prijzen onder druk. Vorige week werden de Italiaanse aardbeien op de Duitse groothandelsmarkten verkocht voor ongeveer vier gulden per kilo tegen ruim zes gulden een jaar geleden.