Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

KLM vliegt vijftig jaar naar Canada

Datum nieuwsfeit: 29-05-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

KLM VLIEGT VIJFTIG JAAR NAAR CANADA.

Op zaterdag 29 mei is het vijftig jaar geleden dat de KLM een lijndienst opende naar Canada. De eerste Canadese KLM bestemming was Montreal. Op 29 mei 1949 vertrok de KLM Lockheed Constellation PH-TDB "Batavia" onder gezagvoerder Van Rees voor de reis naar de Canadese oostkust. Er werd vanaf die dag tweemaal per week gevlogen met tussenlandingen op de luchthavens van Prestwick (bij het Schotse Glasgow) en Gander op het voor de Canadese oostkust gelegen Newfoundland. De reistijd naar Montreal bedroeg 19 = uur, waarvan 17 uur en 5 minuten vliegtijd.

Gedurende de zomerdienst van 1999 vliegt de KLM 21 maal per week tussen Nederland en Canada met dagelijkse non-stop diensten naar Montreal, Toronto en Vancouver. Op deze routes worden wide-body vliegtuigen ingezet van de types Boeing 747, 767 en MD-11. De vliegtijd naar Montreal bedraagt 7 uur en 20 minuten.

Emigranten.
Montreal was aanvankelijk niet de eindbestemming van de betreffende KLM vluchten, die via Havana doorgingen naar Curacao. In 1948 was de KLM overigens reeds begonnen met het uitvoeren van een serie chartervluchten met emigranten naar Canada. Ook deze vluchten werden over het algemeen met Constellations uitgevoerd. Vele duizenden Nederlanders maakten vanaf de tweede helft van de jaren veertig per KLM de reis naar hun nieuwe vaderland.

De "Constellation".
De sierlijke Constellations met hun opvallende vorm en drie verticale kielvlakken boden plaats aan 32 tot 61 passagiers, afhankelijk van de cabine-indeling. Het aantal van 61 stoelen hoorde bij de charteruitvoering. De bemanning bestond uit een of twee cabin attendants en zeven man in de cockpit: drie vliegers, twee boordwerktuigkundigen en twee radio-telegrafisten. Het waren voor die tijd hypermoderne vliegtuigen. De Constellation was jarenlang het vlaggenschip in de KLM-vloot en het eerste in serie gebouwde verkeersvliegtuig dat was voorzien van een drukcabine, waardoor op een grotere hoogte kon worden gevlogen dan voorheen. Dit vliegtuigtype vertegenwoordigde in de jaren veertig het maximum dat technisch haalbaar was. Enerzijds betekende dat optimale prestaties en comfort, anderzijds was de Constellation, het raspaard onder de verkeersvliegtuigen van zijn tijd, technisch kwetsbaar.

Spectaculaire start.
De Constellation speelde een hoofdrol bij de na-oorlogse wederopbouw en de uitbreiding van het intercontinentale routenet van de KLM. De start van een Constellation was altijd een spectaculaire gebeurtenis. Als de vier achtiencylinder motoren aansloegen verspreidden ze een waar rookgordijn over het platform en de donkere dreun tijdens de aanloop en de klim was tot in de wijde omgeving van de luchthaven van vertrek te horen.

De Constellation werd in de jaren vijftig op de belangrijkste intercontinentale routes van de KLM, ook die naar Canada, vervangen door respectievelijk de grotere Super Constellation en de Douglas DC-7C, die de reis naar de Noordamerikaanse oostkust non-stop kon maken.

Het straaltijdperk.
In 1960 begon voor de KLM het straaltijdperk met de introductie van de Douglas DC-8 op de noord-atlantische route. Na aanvankelijk alleen op New York te hebben gevlogen werd, na korte tijd, ook Montreal een DC-8 bestemming. Hierdoor nam de reistijd aanzienlijk af en nam de capaciteit sterk toe. De DC-8 kon bijna het dubbele vervoeren en vloog bijna twee keer zo snel als de vliegtuigtypes die hij verving.

Begin jaren zeventig kwamen de wide-body vliegtuigen in dienst. Bij de KLM waren dat de Boeing 747 en de Douglas DC-10. De introductie van deze vliegtuigen betekende opnieuw een aanzienlijke vergroting van de capaciteit en het comfort. Bovendien beschikten de wide-bodies over aanzienlijk verbeterde economische eigenschappen. Dat had een gunstig effect op de ticketprijzen en dat betekende weer een aanzienlijke toename van het vervoer.

Meer bestemmingen.
Ook het aantal KLM bestemmingen in Canada nam vanaf de jaren zeventig toe. In 1974 werd Toronto aan het routenet toegevoegd en in 1986 volgden Vancouver en Calgary. In 1989 tenslotte opende de KLM een lijndienst naar Halifax en Ottawa.

Vliegreizen over de Atlantische Oceaan waren vijftig jaar geleden nog heel bijzonder; het overgrote merendeel van de reizigers koos op deze route de -veel goedkopere- boot. Het vliegtuig heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een niet meer weg te denken vorm van openbaar vervoer, zeker op de lange afstand, die bereikbaar is voor een steeds groter publiek. Vliegen is in de loop der tijd steeds goedkoper en comfortabeler geworden en het vliegtuig heeft de boot op de intercontinentale trajecten geheel vervangen. De luchtroute tussen Nederland en Canada is van die ontwikkeling een uitstekend voorbeeld. Er vliegen nu iedere week duizenden passagiers per KLM tussen Nederland en Canada. In 1949 waren dat er maximaal ruim 100 per week en dat is een ontwikkeling die 50 jaar geleden slechts weinigen voor mogelijk hielden.

Amstelveen, 27 mei 1999>BR> AMS/DR/PO

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie