Open dag in Eendenkooi 't Zand

Datum nieuwsfeit: 30-05-1999

OPEN DAG IN EENDENKOOI 'T ZAND

Wegens groot succes in voorgaande jaren organiseert de stichting Het Noordhollands Landschap een bescheiden, gemoedelijke natuurmarkt in Eendenkooi 't Zand. Behalve de kramen langs, kunnen belangstellenden op zondag 30 mei vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur met de kooiker mee om een excursierondje te maken in de eendenkooi. Op het terrein bij de kooi staan verschillende kramen met groene waar en wordt onder andere het ambacht mandenvlechten gedemonstreerd. Ter plekke zal een lid van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV) onderzoek verrichten naar nachtvlinders. Koffie, limonade en een hapje zijn in overvloed aanwezig.

Voor de vijfde achtereenvolgende maal staat de eendenkooi open voor volwassenen en kinderen die op informele wijze kennis willen nemen van het cultuurhistorische fenomeen de eendenkooi. In 1998 stelde de organisatie tevreden vast dat 700 bezoekers van deze gelegenheid gebruik hadden gemaakt. Vandaar de noodzaak om, hoewel de markt bescheiden is en de sfeer geani-meerd, een en ander in professionele banen te leiden. De parkeergelegenheid wordt tijdelijk uitgebreid. Er is verder authentieke trekzakmuziek te beluisteren.

Op het terrein naast de kooi valt van alles te bekijken en te beluisteren. Zo kan de bezoeker tuinplanten en wilde flora aanschouwen maar ook aanschaffen, waarmee hij vlinders naar zijn tuin kan lokken. Verderop demonstreert een mandenvlechtster haar vaardigheden. Manden-vlechters konden van oudsher hun producten bij eendenkooikers slijten vanwege de voor de kooi benodigde broedmanden. Aan een andere kraam kan men weer groene sierobjecten bewonderen. De aloude Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging vangt de avond voorafgaand aan de markt enkele nachtvlinders in de eendenkooi, zodat tijdens de markt ter plekke de vlinders kunnen worden bestudeerd. Ook de organisator van de dag, Het Noordhollands Landschap, is aanwezig met een stand en informatiemateriaal over de terreinen die de stichting bezit en/of beheert.
Adres Eendenkooi 't Zand: de Korte Bosweg 47 't Zand, ongeveer een half uur fietsen vanaf Schagen. Vanaf het station Schagen rijdt bus 159, daarna 15 min. lopen. Parkeergelegenheid op loopafstand.

Voor nadere inlichtingen kunt u bellen met Het Noordhollands Landschap, 0251-659696.
//////////////////////////////

Voor inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750, privi 023-5389481 of mobiel 06-53129644. Er is fotomateriaal aanwezig. Castricum, 21 mei 1999
E-mail: (NHL@tref.nl)