Apple brengt AppleShare IP 6.2 op de markt

Datum nieuwsfeit: 31-05-1999

Voor de wereldwijde markt

Apple brengt AppleShare IP 6.2 op de markt

Serverprogrammatuurpakket voor de Macintosh bevat nog uitgebreidere zoekmogelijkheden en de nieuwe functie ŒShared Users & Groups¹

Bunnik, 24 mei 1999 ‹ Apple heeft vandaag AppleShare IP 6.2 geïntroduceerd, de meest recente versie van het programmatuurpakket waarin een file-, print-, web- en mailserver zijn geïntegreerd. Met AppleShare IP 6.2, dat volledig is afgestemd op het onlangs op de markt gebrachte Mac OS 8.6, kunnen bestanden nu twee keer zo snel van en naar een server worden gekopieerd als met Windows NT*. Nieuw is het centrale beheer van alle gebruikersgegevens met behulp van de nieuwe functie ŒShared Users & Groups¹. Daarnaast wordt Sherlock, Apple's revolutionaire zoektechnologie, nu beter ondersteund. Zo kunnen gemeenschappelijke mappen en websites op een AppleShare-server worden geïndexeerd, waarna op inhoud kan worden gezocht.

"Wanneer AppleShare IP 6.2 op de nieuwste Macintosh Server G3 wordt geïnstalleerd, levert dit een krachtige Apple server op die toch eenvoudig kan worden geïnstalleerd en beheerd," aldus Phil Schiller, Vice President Worldwide Product Marketing bij Apple. "AppleShare IP 6.2 levert precies dat waar netwerkbeheerders behoefte aan hebben: fantastische nieuwe functies zoals centraal beheer van de AppleShare-gebruikers en indrukwekkende nieuwe zoekmogelijkheden."

Belangrijke kenmerken van AppleShare IP 6.2 zijn:

… Indexering van PDF- en HTML-bestanden op gemeenschappelijke volumes of in gemeenschappelijke mappen en de mogelijkheid om deze te doorzoeken op inhoud met behulp van Sherlock. Ook kan met de webserverplug-in van Sherlock op nog meer websites worden gezocht dan voorheen.
… Gemeenschappelijk bestand "Users & Groups" waarmee voor maar liefst elf AppleShare-servers alle gebruikersinformatie centraal kan worden beheerd.
… "Anti-spam"-optie waarmee ongewenste e-mail kan worden geweerd.
… Niet-lokaal serverbeheer via elke willekeurige webbrowser.
… Beveiligde printerwachtrijen zodat alleen bepaalde gebruikers of groepen toegang hebben tot een printer.
… Mogelijkheid om mail te downloaden vanaf een POP-account en deze door te sturen naar lokale postbussen.
… Ondersteuning van de e-mailprotocollen IMAP, SMTP, POP en APOP.
… Niet-lokaal beheer van berichtendatabases vanaf elke willekeurige IMAP-client.
… "Native" ondersteuning van Windows-clients via het bestandsuitwisselingsprotocol SMB.
… Automatische aanmaak van mappen waarin gebruikers hun eigen bestanden kunnen bewaren.
… Multi-hosting van websites, met ruimte voor maar liefst vijftig websites op één server.
… Ingebouwde firewall.

Systeemvereisten
AppleShare IP 6.2 vereist een Apple Power Macintosh, Macintosh Server of iMac met eenPowerPC G3-, 604e-, 604- of 601-processor, Mac OS 8.6, ten minste 64 MB RAM en minimaal 250 MB vrije schijfruimte.

Prijzen en beschikbaarheid
AppleShare IP 6.2 (Engelstalig) zal binnenkort verkrijgbaar zijn bij The Apple Store (www.apple.com/nlstore) en de erkende Apple leveranciers. Naar verwachting zal de prijs voor een licentie voor 10 clients 529 euro** bedragen, een licentie voor 50 clients 1059 euro** en een licentie voor grote netwerken met maximaal 500 gelijktijdige gebruikers 1589 euro**. Op een aantal modellen van de Macintosh Server G3 is AppleShare IP 6.2 reeds geïnstalleerd.

Klanten die in bezit zijn van AppleShare 4.x of 5.x (met een licentie voor 10, 50 of 500 clients) kunnen voor 529 euro een AppleShare IP 6.2-upgrade bestellen. Klanten die beschikken over versie 6.0 of 6.1 kunnen de 6.2-upgrade gratis downloaden van het web. Voor meer informatie kunt u terecht op www.apple.com/appleshareip.

* Eigen test van Apple. De overdrachtsnelheid tussen een AppleShare-server en een Macintosh client is vergeleken met die tussen een Windows NT-server en een Macintosh client, bij het kopiëren van één groot bestand. De servers en clients waren voorzien van een gelijkwaardige configuratie.

** Europese richtprijzen exclusief BTW.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, AppleShare, Macintosh, Mac OS en Power Macintosh zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. iMac, Sherlock en The Apple Store zijn handelsmerken van Apple Computer, Inc. Alle andere bedrijfs- en productnamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij het Apple Assistance Center: 020-346 9104.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62