Politiebericht provincie Groningen

Persberichten provincie Groningen/
Maandag 31 mei 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Uithuizen: achtervolgde auto tegen boom
Een 21-jarige automobilist uit Leeuwarden en een inzittende zijn zondagnacht op de Dingeweg in Uithuizen gewond geraakt toen de auto waarin ze zaten tegen een boom botste. Ze zijn beiden voor nader onderzoek overgebracht naar het AZG. Een derde inzittende, een 36-jarige inwoner van Leeuwarden, bleef ongedeerd. De automobilist werd achtervolgd door de politie, omdat hij aan een stopteken niet voldeed. Bij nader onderzoek bleek de chauffeur alcohol te hebben gedronken. In het ziekenhuis is bij hem bloed afgenomen voor nader onderzoek in het laboratorium. De auto raakte bij het ongeval totaal vernield.

Appingedam: zolderbrand woning
In een woning aan de Burgemeester L van Aduardstraat in Appingedam brak zondag even na middernacht brand uit op de zolderverdieping. De brandweer die snel ter plaatse was had het vuur in een half uur onder controle. Toch kon deze niet voorkomen dat de bovenverdieping geheel uitbrandde. Er ontstond ernstige rook- en waterschade in de woning die werd bewoond door een gezin met acht kinderen. Ze konden allemaal op tijd de woning verlaten. De naastgelegen woningen werden tijdens de brand tevens ontruimd. Het gezin werd tijdelijk elders ondergebracht. De politie stelt nog een nader onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Delfzijl: Trio aangehouden voor inbraak
Drie mannen uit Delfzijl, twee van 43 en één van 28 jaar oud, zijn zondagavond aangehouden in de leegstaande flat aan de Betelgeuzestraat in hun woonplaats. Zij waren daar zonder toestemming aanwezig. De mannen zijn voor nader verhoor ingesloten.

Onstwedde: alcomobilist van bed gelicht
Een 17-jarige automobilist uit Alteveer is zondagmorgen van zijn bed gelicht voor het rijden onder invloed. Zijn auto werd zwaar beschadigd aangetroffen in een sloot van de Kampweg in Onstwedde. Vermoedelijk had hij de bocht gemist en was tegen een paar boompjes gebotst, waarna de auto in de sloot terecht kwam. Toen de politie hem thuis opzocht lag hij reeds in bed met een ernstige hoofdwond. Een dokter verzorgde een wond. Tevens werd bij hem bloed afgenomen voor nader onderzoek naar het alcoholgebruik. Gezien zijn jonge leeftijd was hij niet in het bezit van een rijbewijs. De auto bleek tevens niet verzekerd te zijn.

Hoogezand: alcomobilisten zonder rijbewijs betrapt Een 35-jarige automobilist uit Hoogezand werd zondagnacht betrapt bij het rijden onder invloed op de Stationsweg in zijn woonplaats. Hij bleek 1,3 promille in zijn bloed te hebben. Hij bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.
Een 58-jarige plaatsgenoot werd eerder op de avond al betrapt. Hij reed over de Gerard Terborchstraat in Hoogezand en reed slingerend over de weg. Hij had ongeveer 2,4 promille in zijn bloed. Zijn rijbewijs was ongeldig verklaard, zodat hij niet had mogen rijden. De politie maakt proces-verbaal op.

Marum: GSM gestolen uit bedrijfsauto
Uit een bedrijfsauto achter een woning aan de Larikslaan in Marum is het afgelopen weekend een mobiele telefoontoestel (GSM) gestolen. Het raam van de auto werd ingegooid met een baksteen, waarna het telefoontoestel werd meegenomen. De politie in het Westerkwartier heeft de laatste weken meer meldingen gekregen van diefstal van GSM's uit auto's. Kennelijk is het (nog steeds) een gewild object voor dieven.

Aduard: snelheidscontrole
Op de Friesestraatweg bij Aduard werden zondag tussen 11.15 en 13.15 uur 780 voertui-gen gecontroleerd op snelheid. Daarvan reden er 34 te hard. De hoogst genoteerde reed 130 km/u waar maximaal 80 was toegestaan.