Bedrijfsleven in Utrecht wil 18 koopzondagen

Datum nieuwsfeit: 31-05-1999
PLATFORM BINNENSTAD UTRECHT

Correspondentie-adres: KvK Utrecht, Waterstraat 47, 3511 BW Utrecht, tel. 030 - 2363252

Utrecht, 31 mei 1999

Platform Binnenstad Utrecht doet oproep aan politiek:

BEDRIJFSLEVEN WIL 18 KOOPZONDAGEN

Ondernemers in het centrum van Utrecht, verenigd in het Platform Binnenstad Utrecht, vragen de fracties in de Utrechtse gemeenteraad dringend om een regeling die jaarlijks 12 koopzondagen (elke eerste zondag van de maand) plus 6 aanvullende koopzondagen per wijk of deelgebied) mogelijk maakt. Het mag in ieder geval niet zo zijn dat de nieuwe Winkeltijdenverordening waar de gemeenteraad deze week over praat, een verslechtering betekent ten opzichte van de praktijk die de laatste jaren op grond van de bestaande verordening is ontstaan (12 koopzondagen plus 6 koopzondagen in o.a. november en december).

Het Platform Binnenstad heeft dat vandaag in een brief aan de fracties van de Utrechtse gemeenteraad laten weten. De ondernemers stellen dat de huidige regeling al een compromis is en vragen zich af hoe de vierde stad van Nederland zich als koopcentrum verder kan profileren zonder moderne regeling voor zondagopenstellingen. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn wat dat betreft een stuk verder. Bovendien vraag de consument erom, zowel in de stad maar zeker ook in de regio.
Voor veel bedrijven is de zondagopenstelling bittere noodzaak. Gezien de problemen met de bereikbaarheid van het centrum kunnen zij de extra omzet goed gebruiken. Ook de ambitieuze plannen voor het Utrecht Centrum Project spelen een rol: de ondernemers in de binnenstad vinden dat daar een volwassen Winkeltijdenverordening bij hoort!

Het Platform Binnenstad Utrecht spreekt namens de volgende ondernemersorganisaties:

- Belangenvereniging Hoog Catharijne

- Horeca Nederland, afdeling stad Utrecht