D66 Visieconferentie: Sociaal-liberale perspectieven

SWB Stichting Wetenschappelijk Bureau D66
Visieconferentie Sociaal-liberale perspectieven

Partijgenoten,

In 1966 bevond de partij zich tegenover een samenleving die bezig was te veranderen. Breuklijnen werden zichtbaar. Zo was er sprake van een generatiekloof, subculturen ontstonden en een radicale maatschappijkritiek was hoorbaar. D66 vocht tegen het oude door het nieuwe te vertegenwoordigen. De partij wilde een einde aan de bevoogding, bracht nieuwe gedachten in over democratie en rechtsstaat en bepleitte de bescherming van het natuurlijk milieu.

Zou je kunnen zeggen dat nu drieëndertig jaar later weer zoiets aan de hand is? Hoewel er geen sprake is van heftige botsingen, verandert de samenleving terwijl de politiek blijft stilstaan. Na de individualisering komt de netwerksamenleving, de economie mondialiseert, Europa rukt op. Maar ook: de nationale staat raakt in het defensief, de samenleving fragmenteert en de civiele maatschappij biedt een steeds onoverzichtelijker aanblik.

Het politieke denken ontwikkelt zich onvoldoende mee met al deze ontwikkelingen. Daarom is het, juist voor D66, hoog tijd om de gedachten te bepalen en de klokken gelijk te zetten. Wij nodigen u uit om hiermee een begin te maken. En wel op de visieconferentie die de SWB organiseert op maandagavond 31 mei a.s. Onder de titel sociaal-liberale perspectieven worden door ondergetekenden in een conferentiepaper perspectieven voorgelegd op een drietal inhoudelijke terreinen, namelijk die van individuele mobiliteit en duurzaam ruimtegebruik, individuele verantwoordelijkheid en sociale betrokkenheid en individuele participatie en democratisch bestuur. Diverse sprekers zullen hierover, onder leiding van Lennart van der Meulen en samen met u hun licht laten schijnen.

Wij hopen dat u aan deze dialoog mee zult willen doen!

Gerard Schouw
Voorzitter SWB

Christiaan de Vries
Directeur SWB

Datum: 31 mei 1999
Aanvang: 19.00 uur
Lokatie: Jacobi Theater,
St. Jacobsstraat 12

Programma:

Lennart van der Meulen, oud-campagneleider en voormalig medewerker van de Tweede-Kamerfractie van D66, zal de discussie leiden

19.00 uur Ontvangst

19.15 uur Opening door Lennart van der Meulen

19.30 uur Inleidingen door Gerard Schouw en Christiaan de Vries

20.00 uur Reactie door Jan Glastra van Loon, lid van de Eerste-Kamerfractie van D66

20.15 uur Reactie door Radboud van Delft, lid van Opschudding

20.30 uur Reactie door Michiel Scheffer, voorzitter van de Programmacommissie

20.45 uur Pauze

21.00 uur Discussie

22.00 uur Conclusies door Gerard Schouw en Christiaan de Vries, resp. voorzitter en directeur van het wetenschappelijk bureau D66

22.15 uur Thom de Graaf, Fractievoorzitter van de Tweede-Kamerfractie van D66, zal de bijeenkomst besluiten met een informele reactie op de discussie.

Deelnamekosten zijn 10,00 (inclusief koffie en thee)

Aanmelden bij de SWB: tel. 070 356 60 41, email (swb@d66.nl)