Behoefte aan verbetering in behandeling van astma

Datum nieuwsfeit: 31-05-1999

Behoefte aan verbetering in behandeling van astma

Haarlem - mei 1999 - Artsen en patiënten hebben behoefte aan nog betere mogelijkheden voor de behandeling van astma. Hoewel artsen en patiënten in het algemeen tevreden zijn over de geneesmiddelen die zij voorschrijven en gebruiken, signaleren zij toch punten die voor verbetering vatbaar zijn. In het oog springen: het juiste gebruik van de inhalatieapparaten, de hoeveelheid werkelijk gebruikte medicatie ten opzichte van wat is voorgeschreven, het niet onopvallend kunnen gebruiken van de medicatie, en bepaalde bijwerkingen met name heesheid en bijwerkingen in de keel. Dit blijkt uit marktonderzoeken van MRC Onderzoek & Advies en Censydiam onder 265 huisartsen, longartsen, kinderartsen en astmapatiënten. De onderzoeken zijn uitgevoerd in opdracht van Merck Sharp & Dohme B.V. (MSD).

Aanleiding voor de onderzoeken is de registratie in Nederland van Singulair® (montelukast - MSD), een geneesmiddel in een geheel nieuwe therapeutische klasse voor de behandeling van astma. Het is voor het eerst in 20 jaar dat een nieuwe therapeutische klasse voor de behandeling van astma beschikbaar komt. Singulair® is een astmageneesmiddel in tabletvorm dat slechts éénmaal per dag hoeft te worden ingenomen. Voor kinderen is speciaal een kauwtablet ontwikkeld, eveneens éénmaal daags te nemen.

De tablet voor de behandeling van astma kan, in combinatie met andere medicatie, de patiënt betere controle over zijn of haar astma geven. Het gebruikersgemak, de uitstekende verdraagbaarheid en de bewezen effectiviteit zijn de belangrijkste voordelen van het product.

Uit de onderzoeken blijkt dat astmapatiënten redelijke (50%), ernstige (8%) of zeer ernstige (5%) hinder van hun aandoening ondervinden. Tevens blijkt dat veel astmapatiënten - als de behandelend arts het voorschrijft - voor de behandeling van hun aandoening Singulair® zouden willen gebruiken. Singulair® kan bijdragen tot het terugdringen van de aangegeven hinder en komt tegemoet aan de verbeterpunten die genoemd zijn met betrekking tot de huidige medicijnen.

Leukotriënen
Montelukast is een leukotrieenreceptorantagonist (LTRA). Leukotriënen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van de ontstekingen in de longen die de verschijnselen van astma oproepen. Leukotriënen en hun rol bij astma zijn in 1980 ontdekt bij Harvard University en MSD. In 1982 ontving Bengt Samuelson voor de ontdekking van de leukotriënen de Nobelprijs. Op basis van zijn werk begon in 1985 het onderzoek naar leukotrieenreceptorantagonisten, stoffen die de werking van leukotriënen en dus de verschijnselen van astma tegen gaan. In dit onderzoek vervulde MSD een leidende rol. MSD is een innoverende farmaceutische onderneming, met als één van de kerntaken het bedrijven van research voor de ontwikkeling van baanbrekende geneesmiddelen.

In 1998 is Singulair® in 47 landen, waaronder Nederland, geregistreerd. In Nederland is het nieuwe geneesmiddel volgens de regels van het Geneesmiddelen Vergoeding Systeem (GVS) vooralsnog op de "wachtlijst" geplaatst. Dit gebeurt omdat voor de indicatie astma al verschillende soorten geneesmiddelen beschikbaar zijn. Montelukast kan niet met deze geneesmiddelen "geclusterd" (in één groep geplaatst) worden, omdat het een geheel ander, nieuw werkingsmechanisme heeft. MSD brengt Singulair® in afwachting van toekenning van een vergoedingsstatus nog niet op de Nederlandse markt. Astma patiënten in Duitsland, Engeland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Portugal krijgen montelukast wel vergoed.

Noot voor redacties