SP eist maatregelen tegen voorkruipen in de zorg

Datum nieuwsfeit: 31-05-1999

SP eist maatregelen tegen voorkruipen zorg

Agnes Kant wil maatregelen van minister Borst tegen de initiatieven van de Stichting Cagin. Uit de uitzending van Lopende Zaken van 30 mei blijkt opnieuw dat hier duidelijk sprake is van voorrangszorg, wat vorig jaar door de meerderheid van de Tweede Kamer is afgewezen. De SP heeft de minister al enkele malen gewezen op de activiteiten van de stichting Cagin. De minister heeft de Kamer een notitie toegezegd en op grond hiervan met de Kamer de randvoorwaarden te willen bespreken waarbinnen dit soort initiatieven moeten blijven.

Kant: "De minister heeft onlangs laten weten dat de bedoelde notitie bepaalde beleidskeuzen vereist en daarom door de ministerraad moet. Nu het kabinet demissionair is kan dat wel even gaan duren. Ondertussen gaan de praktijken gewoon door en wordt het straks moeilijker deze weer uit te bannen. Daarom wil ik dat deze praktijken worden stopgezet.
Bovendien is inmiddels de notitie al uitgelekt en wordt duidelijk in welke richting de beleidskeuzes gaan. En dat is ons inziens de verkeerde. Het kabinet lijkt extra inkomsten via werkgevers toe te gaan staan. Zij capituleert hiermee dus voor de werkgevers en zet de deur open voor voorrangszorg."
Kant heeft de ministers Borst en staatssecretaris Hoogervorst dan ook de volgende vragen gesteld.

1. Heeft u kennis genomen van de uitzending van lopende zaken over de wachtlijstomzeilende initiatieven van de stichting Cagin? (1) Zo ja, komt het hier geschetste beeld overeen met het beeld dat u had in de beantwoording van mijn eerdere vragen over deze stichting?
2. Is het u opgevallen dat het in de voorbeelden niet altijd om arbeidsgerelateerde aandoeningen gaat? Zo ja, bent u dan nog steeds van mening dat het gaat om tweedelijnsarbozorg en niet om voorrangszorg?
3. Herinnert u zich uw antwoord op eerdere Kamervragen over zorgbemiddeling dat het de voorkeur verdient dat ziekenhuizen de volgorde op de lijst aanhouden voor het opvullen van de witte plekken? (2) Hoe denkt u in dit verband over de zorgbemiddeling van de Stichting Cagin die erop is gericht met hun cliënten "tussen te kruipen" in deze witte plekken? (1)

4. Wat is uw mening over de extra kosten van 600 gulden die een ziekenhuis in rekening bracht voor de bemiddeling tot snellere behandeling, is hier geen sprake van voorrangszorg tegen betaling en wat gaat u tegen dergelijke praktijken doen? (1)

5. Worden deze inkomsten en de extra inkomsten door zorg geleverd buiten de normale werktijden door de 20 zorginstellingen die met de stichting Cagin samenwerken, volgens de regels verrekend met het reguliere ziekenhuisbudget? Zo ja, dan gaat dit toch direct ten koste van de reguliere zorg? Zo nee, wat gaat u hieraan doen?
6. Erkent u het risico dat vanwege extra inkomsten ziekenhuizen meer en meer hun witte gaten zullen opvullen met zorgbemiddeling voor Cagin in plaats van mensen die bovenaan de wachtlijst staan?
7. Wat is uw reactie op de stelling van professor Schrijvers dat met de extra zorg buiten werktijd een soort schnabbelcultuur ontstaat en dat ziekenhuisdirecties die dit toe staan zouden moeten aftreden? (1)
8. Bent u het eens met de reactie van de directeur van het ziekenhuis De Weezenlanden dat de stichting Cagin zorg onttrekt ten laste van de reguliere zorg en dat het hier dus wel degelijk sprake kan zijn van voorrangszorg? (1)

9. Wanneer kan de Kamer de naar aanleiding van Kamervragen door uw toegezegde notitie verwachten over de grenzen van arbozorg en de reguliere zorg? Is de verwachting dat deze notitie in de ministerraad geagendeerd wordt, ook nu het kabinet demissionair is?
10. Herinnert u zich uw brief in antwoord op Kamervragen (3) waarin u toezegt op basis van de toegezegde notitie met de Kamer de randvoorwaarden te willen bespreken waarbinnen initiatieven als van Cagin in Leeuwarden moeten blijven om met recht te kunnen spreken van tweedelijns arbozorg? Zo ja, bent u van mening en bereid ervoor te zorgen dat deze initiatieven stil gelegd worden totdat de Kamer zich hierover heeft uitgesproken?

11. Is het waar dat u in de bedoelde notitie de stelling inneemt dat zorginstellingen de ruimte dienen te krijgen om te kunne profiteren van de belangen die de werkgever heeft om arbeidsgerelateerde zorg te kopen, met andere woorden gaat u extra inkomsten via werkgevers toestaan? (4) Zo ja, capituleert u hiermee dan niet voor de druk van de werkgevers en zet u hiermee de deur open voor voorrangszorg?

(1) Lopende Zaken 30 mei
(2) Kamervragen Kant 2989907510
(3) Brief minister VWS aan de voorzitter van de Tweede Kamer in antwoord op Kamervragen Kant, 13 april
(4) Medisch Contact 28 mei 1999