Balkanvredesteam terug uit Macedonie

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999
Bericht afkomstig van Balkan Peace Team Nederland

PERSCONFERENTIE - 1 juni in Amsterdam

Vredesteams werken aan verzoening op de Balkan

Balkanvredesteam terug uit Macedonie

Leden van het Joegoslavie-team van het Balkan Peace Team zullen dinsdag 1 juni verslag doen van hun werkzaamheden in Macedonie en Hongarije. De persconferentie vindt dinsdag om 15.00 uur plaats in De Balie te Amsterdam.

Op 8 mei vertrokken de drie leden van het team naar Skopje, Macedonie, voor een verkennend bezoek. Vanuit Macedonie legden ze contact met groepen uit Pristina. Op de terugweg sprak het team in Budapest met gevluchte mensenrechten- en
vredesactivisten uit Belgrado.

In de eerste week ontmoette het team verschillende vertegenwoordigers van internationale en locale NGO's (niet- regeringsgebonden organisaties) en met NGO's die voorheen in Kosovo actief waren. Deze organisaties zijn onder andere betrokken bij inter-etnische dialoog en bij gemeenschapsvorming in de vluchtelingenkampen.

Sommigen van hen gaven aan dat er goede mogelijkheden zouden zijn voor BPT om te werken aan dialoog en aan alternatieven voor geweld omdat "mensen zich steeds meer zullen realiseren dat oorlog nooit een antwoord is." BPT zou hier haar ervaring met de dialoog tussen etnische groepen kunnen inbrengen.

De teamleden zelf menen dat zij een bijzonder perspectief in te brengen hebben in Macedonie, in het bijzonder op het gebied van inter-etnische dialoog tussen jonge mensen. Een van de gesprekspartners benadrukte dat het werk gericht moet zijn op de jongere generatie, omdat "verzoening voor de oudere generatie te moeilijk is."

Het team bezocht ook een aantal vluchtelingenkampen die door NGO's geleid werden. Een van deze kampen was gebaseerd op zelfbestuur van de kampbewoners, wat goed leek te functioneren.

In sommige van de kampen worden sociale activiteiten georganiseerd, vooral gericht op vrouwen en kinderen. De realiteit van het kampleven is echter hard, melden de teamleden. Iedere bewoner heeft een hartverscheurend verhaal te vertellen. De activiteiten voor kinderen en volwassenen zijn beperkt en veel van de jonge mannen klaagden over verveling. De teamleden menen dat het dringend nodig is om sociale activiteiten in de kampen op te starten, vooral omdat er geen perspectief blijkt te zijn op spoedige terugkeer naar Kosovo. "Als je de hekken rond de kampen ziet en de wachtposten en politie bij de ingangen, heb je het gevoel dat mensen in een gevangenis zitten."

In de tweede en laatste week in Macedonie heeft team zich vooral gericht op het ontmoeten van Kosovaarse NGO's en vrouwengroepen.

Op de terugweg reisde het team via Boedapest om daar te spreken met gevluchte mensenrechten- en vredesactivisten uit Belgrado.

Doel van dit bezoek was het maken van een inschatting van de mogelijkheden voor Balkan Peace Team in de regio. Het team wilde proberen om een indruk te krijgen van wat er omgaat in de civiele samenleving onder Kosov-Albanezen, en Serviers, van wie de gemeenschappen door de oorlog ontheemd zijn geraakt en vernietigd. Men richtte zich hierbij in het bijzonder op groepen en personen die geinteresseerd zijn in een toekomstige dialoog tussen de verschillende etnische groepen. Als eerste stap hiertoe zag het team het luisteren naar de verhalen van mensen, aangezien veel van hun gesprekspartners nog steeds kampen met de schok en de traumas van hun ervaringen.

Balkan Peace Team is een internationaal samenwerkingsverband van tien vredesgroepen. Balkan Peace Team is al sinds 1994 met kleine, internationaal samengestelde teams van veldwerkers actief in Kroatie en Servie, waaronder ook in Kosovo. De leden van de verschillende teams werken vooral aan het bevorderen van dialoog tussen verschillende groepen en de ondersteuning van lokale groepen op het gebied van vrede en mensenrechten.

-----

Op de persconferentie van 1 juni zullen de leden van het team verslag doen van hun werkzaamheden in Macedonie en Hongarije en vragen hierover beantwoorden. Eventueel is het mogelijk om de teamleden voor of na de persconferentie persoonlijk te spreken. Ook de volgende dag, woensdag 2 juni, is hier mogelijkheid voor.

Datum en tijd: dinsdag 1 juni, 15.00 uur.
Plaats: De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10 te Amsterdam.

Voor meer details kunt u bellen naar Balkan Peace Teams Nederland, 033-465 53 95 (Joke Reijntjes) of 030-2945438 (Egbert Wever). Zie ook www.ddh.nl/fy/kosova/reports/1999/index.html

Contactadres: Balkan Peace Team Nederland, Stadsring 137, 3817 BA Amersfoort. Email: (bptei@antenna.nl)

For independent news on Kosov@ and Yugoslavia:
Hope on the Balkans Kosov@ Crisis 1999
www.ddh.nl/fy/kosova/index.html

------- Einde bericht --------

* Oorlog is geen oplossing! * * Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - (omslag@antenna.nl) Postbus 163, 5270 AD Sint-Michielsgestel - 073-5941622 / 030-2730100