MGE levert geintegreerde plug-&-play ups-capaciteit

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999
P e r s b e r i c h t

MGE LEVERT EERSTE ECHTE GEINTEGREERDE PLUG-&-PLAY UPS-CAPACITEIT VOOR WINDOWS 98 PCs

MGEs Solution-Pac software - de enige UPS-software op Microsofts Windows 98 upgrade CD-ROM

Waddinxveen, 1 juni 1999. MGE UPS SYSTEMS, een van de wereldleiders op de markt voor ononderbroken stroomvoorziening (uninterruptible power supply, afgekort UPS) en actieve harmonische conditioners, heeft bekendgemaakt dat haar Personal Solution-Pac UPS-software door Microsoft gecertificeerd is en als enige UPS-software is opgenomen op de Win98 systeem-CD.

Alle UPS-producten van MGE UPS SYSTEMS ondersteunen nu computers onder het besturingssysteem Microsoft Windows 98 en zijn de eerste in de sector met een in het besturingssysteem geontegreerde plug-&-play-installatie. De gebruiker sluit gewoon een willekeurige UPS van MGE via de serikle poort aan op een Win98-computer. Die herkent automatisch de UPS en configureert zichzelf om gebruik te maken van de voordelen van een makkelijk en betrouwbaar beheersysteem voor stroomkwaliteit.

MGE ontwikkelde de nodige WDM32-drivers (Windows Driver Model 32), om de inte-gratie mogelijk te maken van zijn bestaande MGE UPS standaardcommunicatie via een RS232 serikle poort op pc's onder het besturingssysteem Win98. Gebruik makend van de nieuwe plug-&-play-specificatie ACPI (Advanced Configuration & Power Interface), biedt de nieuwe stroombeheerfunctie van Microsoft, via het stroombeheer van het besturingssysteem Win98, een controle over het elektrische stroomverbruik van externe apparatuur.

Tot op heden ging het installeren van een UPS, ter beveiliging van een computer thuis, op kantoor of in de fabriek, gepaard met extra werk en vaak ook extra hardware of specifieke software. Met Win98 en MGE, kan het beschermen van een computer nu gewoon via de serikle poort. Om van die geavanceerde mogelijkheid gebruik te maken, hebben Microsoft en MGE een jaar lang intensief samengewerkt aan de verbetering van het stroombeheer voor Win98 computers.

"Dit is een grote stap vooruit voor het stroomkwaliteitbeheer en MGE is trots dat het als eerste de nieuwe functie aan zijn klanten kan aanbieden, aldus Rob Schouten, marketing manager bij MGE UPS SYSTEMS Nederland. "Samen met Microsoft hebben we alle hardware-installatieproblemen uit de wereld geholpen. Die maakten het proces van de stroombeveiliging, zoals het tot nog toe bestond, nogal ingewikkeld, zeker voor thuisgebruikers. We leveren het in Win98 geontegreerde stroombeheer als een plug-&-play-installatie via de serikle poort, als alternatief voor de Universal Serial Bus of USB-poort."

Connectie en functionaliteit
Het voordeel van de USB-poort gaat verloren bij UPSs. UPSs worden niet in- en uitgeplugd en het voornaamste voordeel van USB, namelijk de hogere communicatiesnelheid, heeft een UPS niet nodig. Een USB-poort op een UPS is enkel vereist wanneer het de enige beschikbare poort is. Daarom elimineert MGEs Plug-&-Play UPS-oplossing de noodzaak voor een dure USB hardware interconnectie-adapter, zoals bepaalde UPS-leveranciers ze nu al aanbieden.

MGE ondersteunt de USB open standaard-specificatie die de beperkingen van de huidige serikle, parallelle, muis-, toetsenbord- en spelpoorten overstijgt. Die poorten ondersteunen geen meervoudige verbindingen of hot plug-unplug en hun communicatiesnelheid ligt laag. De USB-poort daarentegen ondersteunt wel meervoudige verbindingen en hot plug-unplug en biedt bovendien een zeer hoge transmissiesnelheid.

De nieuwe pc's die vandaag worden verkocht, hebben beperkte USB-poorten terwijl ze nog altijd over de oude serikle, parallelle en andere poorten beschikken. Dat heeft voornamelijk te maken met de nog wijd verspreide aanwezigheid van niet-USB-apparatuur. De fabrikanten van randapparatuur voegen nieuwe referenties toe met de USB-poort maar behouden op hun beurt versies met de oude connectiepoorten. Over twee of drie jaar echter zullen pc's enkel nog USB-poorten en randapparatuur gebruiken. Maar in de overgangsperiode blijven de beide systemen beschikbaar.

Om die reden ontwikkelde MGE zijn USB-emulatiesoftware die in het Win98-besturingssysteem werd geontegreerd. Dit gebeurt door middel van interface drivers op de Win98 System CD, zonder enige tussenkomst van de gebruiker. Heel wat bestaande pcs krijgen een upgrade naar Win98, maar beschikken niet over een USB-poort. Recentere pc's hebben beperkte USB-poorten, naast de systemen van vroeger, wat USB-emulatie tot een aantrekkelijk en economisch alternatief maakt.

Schouten besluit: "MGE biedt via zijn standaard producten alle voordelen aan van het stroombeheer van Win98 met USB, zonder bijkomende kostprijs voor de gebruiker. Samen met Microsoft zijn we erin geslaagd een echte geontegreerde plug-&-play UPS-installatie te ontwikkelen, via de USB- dan wel de serikle poort. Op die manier zijn geen dure hardware-adapters voor USB-connectie meer nodig, zoals ze door sommige leveranciers worden aangeboden. En het bespaart de gebruiker ook het tijdverlies van de installatie."

In het besturingssysteem Win98, wordt een UPS van MGE door het systeem als een batterij beschouwd. Voor de stroombeheerfunctie in het besturingssysteem staat een desktop-pc met een aangesloten UPS van MGE dan gelijk met een notebook-pc met ingebouwde batterij. Dezelfde vertrouwde Windows-stroomverbruikinstellingen voor een draagbare computer (batterij-waarschuwingen, percentage resterende lading en uitzetten van het systeem) worden dan ook gebruikt voor de desktop/UPS. Microsoft's nieuwe stroombeheerpaneel is in Win98 opgenomen om de gebruiker in staat te stellen de stroomopties naar eigen goeddunken in te stellen.

Aangezien een UPS van MGE door het besturingssysteem als een batterij wordt be-schouwd, worden alleen de minimaal noodzakelijk UPS batterijgegevens door het sys-teem gebruikt. Dat moet voldoende zijn om de primaire opdrachten van een desktop-UPS te vervullen. De resterende stroom van de UPS zal gebruikt worden voor de pc en de kritische randapparatuur, telkens de stroom van het net het laat afweten. Het besturingssysteem zal dan zijn stroombeheersopties toepassen om het stroomverbruik te beperken en indien nodig het systeem uitzetten. En dat alles is het werk van Microsoft Win98-drivers, zonder enige eigen software van MGE.

MGE ontwikkelt nieuwe generaties van zijn UPS-systemen waarbij de USB-connectie op een goedkope manier zit ingebed in de UPSs. Daarmee zijn ze voorbereid op het tijdperk waarin pc's enkel nog over USB-connectors zullen beschikken. Tot de bestaande poorten van onze pc verdwijnen, sluiten de UPSs zich aan op de bestaande serikle poort, door middel van USB-emulatie. Dat houdt de snelle hot-plug USB-poorten vrij voor andere randapparatuur, die meer nood hebben aan dergelijke eigenschappen.

Over MGE UPS Systems
Het bedrijf ontstond in 1996 uit een afdeling van de multinational Schneider Group waarin het 35 jaar voortbouwde op de merken Merlin Gerin, Topaz en Square D. Haar UPS-producten, stroomconditioners en bijbehorende communicatie-software bieden een stroombeveiliging voor een brede waaier aan toepassingen, van grote mainframe- tot midrange-systemen, pc-netwerken en standalone pc's. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Grenoble, Frankrijk. MGE heeft een omzet van ruim 470 miljoen dollar is met meer dan 2.000 medewerkers vertegenwoordigd in ruim 100 landen in alle werelddelen. De producten en diensten worden intensief gebruikt in de sectoren IT, financikle dienstverlening, telecommunicatie, gezondheidszorg, transport en overheid. Belangrijke relaties zijn onder meer KPMG, British Telecom, IBM, HP en Sun.

Nadere informatie omtrent het bovenstaande wordt u gaarne verstrekt door Rob Schouten van MGE UPS SYSTEMS (Nederland), tel: 0182 - 64 65 55, door Karin Andersson van MGE UPS SYSTEMS (Frankrijk) +33 476 606 844 en/of door Frank D.P.M. Lether van Presstige Public Relations, die telefonisch via nummer 033 - 245 00 70 bereikbaar is.