Fusieonderzoek Groninger Bondsspaarbanken Groep en SNS bank

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999

Fusieonderzoek Samenwerkende Groninger Bondsspaarbanken Groep N.V. en SNS bank Nederland N.V.

De Samenwerkende Groninger Bondsspaarbanken Groep N.V. en SNS bank Nederland N.V. hebben besloten tot een onderzoek naar de mogelijkheden van een integrale samenwerking.

De Samenwerkende Groninger Bondsspaarbanken Groep is een in 1992 ontstaan samenwerkingsverband van een aantal in noord en noordwest Groningen werkzame spaarbanken. De Groep beschikt over 11 kantoren, die regionaal werken onder de naam Bondsspaarbank voor de Eemsmond en Bondsspaarbank Noord en West Groningen. De Groep telt 64 medewerkers. Het balanstotaal van de Groep bedraagt  460 miljoen.

De fusie tussen beide bedrijven komt voort uit de gemeenschappelijke marktvisie, die uitgaat van een sterke lokale en regionale verbondenheid. Het ligt daarbij in de bedoeling dat de activiteiten van de Bondsspaarbanken Groep volledig worden geontegreerd in die van SNS bank Groningen-Friesland-Drenthe. Indien de samenwerking tussen de Samenwerkende Groninger Bondsspaarbanken Groep en SNS bank Nederland gerealiseerd wordt, is daarmee tevens het concentratieproces van de voormalige spaarbanken nagenoeg voltooid.

Aangezien de werkgebieden van de Samenwerkende Groninger Bondsspaarbanken Groep en SNS bank
Groningen-Friesland-Drenthe nauw op elkaar aansluiten en volledig complementair zijn, zal de samenwerking naar verwachting geen gevolgen voor de werkgelegenheid hebben. Het personeel, het vertegenwoordigend overleg, de werknemersorganisaties, de SER, De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer zijn geonformeerd over het voorgenomen fusieonderzoek. Naar verwachting zal dit onderzoek op korte termijn kunnen worden afgerond.