Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Xenon Plus verlichting en V8 TDI motor voor Audi

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Xenon Plus verlichting en V8 TDI motor voor Audi

(1 Juni 1999)

PERSBERICHT:

Vanaf juli 1999 zal een nieuwe vorm van xenonverlichting leverbaar zijn als meeruitvoering voor de Audi A8 en de Audi S8.

Het nieuw ontwikkelde Xenon Plus-systeem breidt de inmiddels bekende voordelen van xenonverlichting - hoge lichtintensiteit, groot bereik, breed verlicht oppervlak en gelijkmatige lichtverdeling - uit naar de grootlichtlampen. Een extra voordeel voor de veiligheid is, dat de nieuwe gasontladingskoplampen het sterk op natuurlijk daglicht lijkende, intensieve licht in een zeer gelijkmatige bundel afgeven over een afstand tot bijna 400 meter, waardoor de ogen van de bestuurder gespaard worden en hij/zij minder snel vermoeid raakt.

De volledig automatische lichtbundelhoogteverstelling en de grotere lichtspreiding beschermen tegenliggers tegen verblinding.

In tegenstelling tot andere ontwerpen heeft het Audi Xenon Plus-systeem geen kapje voor gedeeltelijke afscherming van de lichtbundel; de xenonlamp wordt binnen de reflector door middel van een snelwerkende elektromagneet in de juiste stand gedraaid. Dit betekent dat altijd de volle lichthoeveelheid beschikbaar is.

Een verder voordeel van dit stelsysteem, dat binnen 120 milliseconden reageert, is dat de wisseling tussen dimlicht en grootlicht een al even mild effect heeft op de ogen. Het glazen lampje met de 4,3 mm lange lichtboog wordt door een veer in de stelmagneet betrouwbaar in de dimstand teruggezet.

Deze lampen verlichten altijd precies het gedeelte van de weg dat zichtbaar moet zijn: door de brede lichtbundel van de dimlichten is alles tot op het trottoir goed te onderscheiden; de grootlichtlampen garanderen dankzij hun grote lichtintensiteit eveneens een optimaal verlicht gebied.

Een ander aspect van het concept wordt gevormd door de nieuwe halogeenlampen voor de parkeerverlichting en extra reflectoren met krachtige H7-lamp, die met uiterste precisie een richtlichtspot aan de bovenrand van de lichtbundel van het grootlicht plaatsen.

De prijs van deze nieuwe meeruitvoering bedraagt voor de Audi A8: f 3.978,--, voor de Audi S8 (die standaard reeds over Xenon-verlichting beschikt): f 693,-- (prijzen inclusief BTW/BPM)

Audi's nieuwe krachtcentrale: de V8 TDI
Tien jaar geleden luidde Audi een nieuw tijdperk in door de lancering van de 2,5 liter vijfcilinder TDI-motor, de eerste dieselmotor voor personenauto's met directe brandstofinspuiting. De begin mei te Wenen gepresenteerde 3,3 liter V8 TDI-motor, die voldoet aan de strenge EU III-norm voor uitlaatgasemissies, vertegenwoordigt opnieuw een belangrijke ontwikkeling op motorengebied, en onderstreept Audi's pioniersrol. De common-railtechniek, een vloeistoflaadluchtkoeling, vijf kleppen per cilinder en twee turbo's met variabele turbinegeometrie (VTG) zijn de belangrijkste technische kenmerken. Met zijn koppel van 480 Nm in het toerentalgebied van 1800 tot 3000 t/min en een maximum vermogen van 165 kW (225 pk), is dit de topmotor uit het TDI-aanbod van Audi.

De V8 TDI-motor zal vooralsnog alleen in de Audi A8 worden aangeboden, vanaf het eerste kwartaal van 2000.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie