Feenstra (PvdA) wil overleg over 'IJzeren Rijn'

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999
Partij van de Arbeid

Feenstra wil overleg met Belgische, Duitse en Nederlandse parlementariërs over IJzeren Rijn

1 juni 1999 PvdA-voorlichting

Tweede-Kamerlid Jaap Jelle Feenstra wil dat niet alleen ministers, maar ook parlementariërs uit Nederland, België en Duitsland geregeld overleg voeren over de heropening van de IJzeren Rijn, een spoortraject dat Antwerpen via Nederland met Duitsland verbindt. Feenstra deed die oproep op 1 juni tijdens een openbare discussiebijeenkomst over de IJzeren Rijn in Antwerpen.

Jaap Jelle Feenstra meent dat overleg geboden is omdat met name van Belgische zijde nogal wat misverstanden bestaan over de Nederlandse intenties. In de eerste plaats wordt gedacht dat de Nederlandse overheid de heropening van de IJzeren Rijn met behulp van allerlei procedures vertraagt. Ten tweede worden de IJzeren Rijn en de Betuwelijn vaak voorgesteld als concurrenten van elkaar.

Volgens het PvdA-kamerlid lijken zorgvuldige procedures tijd te kosten, maar geven zij uiteindelijk sneller zicht op toepasbare mogelijkheden en alternatieven: "Er moet zorgvuldig worden omgegaan met infrastructurele beslissingen en inpassings-vraagstukken. De bescherming van omgevingskwaliteiten voor mens en natuur neemt daarbij een centrale plaats in. Daarbij past de erkenning van de natuur- en belevingswaarde van het Meinweggebied, ten oosten van Roermond. Een Milieu Effect Rapportage is juist bedoeld om te onderzoeken wat de gevolgen van de heropening van de IJzeren Rijn voor dit gebied zijn."

Feenstra vindt tevens dat de IJzeren Rijn en de Betuwelijn geen concurrenten van elkaar zijn: 'Beide spoorverbindingen moeten complementair worden benut. Zowel de haven van Rotterdam als de haven van Antwerpen moeten op moderne wijze worden aangesloten op het achterland, juist ook per spoor. De PvdA wil milieuvriendelijke transportmodaliteiten, zoals het spoor, benutten om daarmee de afhankelijkheid van het dominante wegtransport te verminderen en de duurzaamheid van de samenleving te vergroten.'

De bijeenkomst in Antwerpen was georganiseerd door de Nederlandse Kamer van Koophandel voor BelgiÙ en Luxemburg. Aan de discussie werd onder anderen deelgenomen door de Belgische premier J.-L. Dehaene en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, waaronder de directeur-generaal van het gemeentelijk havenbedrijf van Antwerpen E. Bruyninckx.