Compaq introduceert NonStop Himalaya-servers

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999
Compaq NonStop Himalaya voorziet in schaalbaarheid, beschikbaarheid en prestatievermogen voor webapplicaties

Compaq positioneert NonStop Himalaya-servers als basis voor E-Commerce

Gouda, 01 juni 1999 - Compaq introduceert een belangrijk nieuw onderdeel van haar NonStop eBusiness Solutions-strategie: de Compaq NonStop Himalaya-systemen. Met de steun van diverse software-partners heeft Compaq tevens een complete reeks van software, tools en bedrijfskritische applicaties gedefinieerd, die grootschalige, 24x7 Internet-oplossingen mogelijk maken voor grote ISPs, overheids-instellingen en grote ondernemingen. Deze aankondiging maakt deel uit van Compaq's NonStop eBusiness Solutions-strategie, die bestaat uit producten, oplossingen en diensten die klanten helpen om succesvol te concurreren in de huidige 24x7 Internet-economie.

Een gedetailleerde beschrijving van alle de softwareproducten en tools is te vinden op: , en in de bijlage. Alle producten en oplossingen zijn per direct leverbaar.

Compaq annonceert tevens de S72000, een nieuwe, krachtige uitbreiding van de Compaq NonStop Himalaya S-series reeks van servers.

Internet-oplossingen, uiteenlopend van high-end servers tot kleine websites, vereisen een continue beschikbaarheid, schaalbaarheid, grote rekenkracht en het vermogen om een zeer snelle groei aan te kunnen. Deze aankondiging maakt deel uit van Compaq's strategie om de bedrijfskritische fundamenten van haar Compaq NonStop Himalaya en Open VMS-oplossingen te integreren en uit te breiden met de voordelen van standaardplatforms zoals Tru64 UNIX en Windows NT Server.

Met de nieuwe producten en diensten kunnen klanten oplossingen bouwen op basis van Himalaya-systemen, welke volledig gebruik maken van de mogelijkheden die Internet biedt. Deze bedrijfskritische Internet-oplossingen beschikken over dezelfde eigenschappen op het gebied van beschikbaarheid, groeivermogen en databeveiliging als de overige Himalaya-oplossingen.

De aangekondigde technologieën bieden zowel bestaande als toekomstige gebruikers van Compaq NonStop Himalaya aanzienlijke voordelen. Bestaande gebruikers met een multi-platformomgeving kunnen hun bestaande bedrijfskritische applicaties integreren met rendabele Internet-applicaties. Daarbij heeft de klant verschillende mogelijkheden, zoals de directe toegang vanaf het web tot NonStop-applicaties, het aanpassen van oudere applicaties voor gebruik via het web (bijvoorbeeld door het aanbrengen van een grafische interface), en het gebruik van de geïntegreerde infrastructuur om kernapplicaties te voorzien van web-functionaliteit (zie bijlage).

Op deze wijze krijgen medewerkers toegang tot oudere, bedrijfseigen applicaties en gegevens via een intranet, partners en toeleveranciers via een extranet, en klanten via Internet.
Nieuwe mogelijkheden voor Internet-planning
Voor de hier aangekondigde software en tools is het niet noodzakelijk dat de Internet-serverfuncties worden gedraaid op een Compaq NonStop Himalaya-server. ICT-managers kunnen zelf beslissen welke systemen zij hiervoor willen gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld de webserver een Windows NT-systeem zijn dat zorgt voor de communicatie met browser-gebaseerde front-ends, met een voor Internet geschikt Himalaya-systeem als back-end database. Uiteraard is het tevens mogelijk om een Himalaya-systeem rechtstreeks als webserver te gebruiken.

TanTau Software - dat is opgericht door Jimmy Treybig, oprichter van het voormalige Tandem Computer- is één van de leveranciers van complete eBusiness-oplossingen die draaien op Compaq's NonStop-kernel. "Met producten zoals de TanTau Application Server, die draaien op het NonStop Himalaya platform, bieden we ondernemingen de mogelijkheid om gegevens die zich op bedrijfseigen systemen bevinden, via het web toegankelijk te maken," vertelt Rudiger Warns, vice- president, Product Management van TanTau Software. "Het is ook relatief eenvoudig om nieuwe diensten aan de bestaande IT-infrastructuur toe te voegen, op basis van industrie-standaard servers. Daarmee ontstaat bijvoorbeeld een rendabele oplossing voor het koppelen van online informatiediensten en bedrijfszekere transactiesystemen." Meer informatie over TanTau Software is te vinden op: .

NonStop Himalaya voor Internet-applicaties
De NonStop Himalaya-systemen van Compaq zijn zeer geschikt voor grootschalige, op Internet gebaseerde online oplossingen. Himalaya-systemen bieden ononderbroken beschikbaarheid voor applicaties, zodat deze applicaties zowel blijven draaien tijdens geplande onderhouds-werkzaamheden, als tijdens onvoorziene hardware- of softwarestoringen.

Uitgebreide expertise op het gebied van web-applicaties Compaq's Services-organisatie beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van het creëren van nieuwe Internet-applicaties op basis van Himalaya-systemen en het aanpassen van bestaande applicaties voor gebruik via Internet. Compaq Services biedt daarbij alle diensten voor de gehele levenscyclus van het project, van de planning, ontwerp en implementatie van oplossingen, tot het beheer en de ondersteuning van Himalaya-omgevingen.

Nieuwe Compaq NonStop Himalaya-server
Compaq introduceert tevens een nieuw, krachtig model in de Himalaya S-series: de Compaq NonStop Himalaya S72000. Dit nieuwe systeem biedt een ongeveer 30% betere prijs/prestatieverhouding dan de voorganger de S70000, dankzij verbeteringen in de cache en het geheugen. De prijs van de Himalaya S72000 is gelijk aan die van de S70000. Meer informatie over de Compaq NonStop Himalaya-systemen en -oplossingen is te vinden op: .

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie: Compaq Computer B.V., Judy van Kamperdijk 0182 - 565910 of 06 - 53755093, of Monogram Communication Strategies (MCS) BV Perlita Fränkel 023 - 5628208