NIPO: Hoge opkomst ondernemers bij Europese verkiezingen

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

01-06-1999
NIPO verwacht hoge opkomst van ondernemers voor Europese verkiezingen

Van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf heeft 95 procent nog nooit gebruik gemaakt van subsidies van de Europese Unie. Maar zeker 58 procent van de Nederlandse ondernemers gaat volgende week wel naar de stembus voor een nieuw Europees Parlement.
Dit zijn twee opvallende uitkomsten van een NIPO-enquête binnen onder het mkb over ´Europa´. De onderzoeksresultaten zijn dinsdag gepubliceerd in magazine Ondernemen! en staan tevens in het Jaaroverzicht 1998-1999 van MKB-Nederland.

Hoewel de Europese Commissie jaarlijks honderden miljoenen guldens ter beschikking stelt voor subsidiëring van het midden- en kleinbedrijf, blijkt die geldstroom zijn weg naar Nederland niet te vinden. Slechts vier procent van de mkb-ondernemers geeft aan wel eens subsidie te hebben ontvangen. Dit geldt vrijwel uitsluitend voor bedrijven in de transportsector en de kleine industrie.

Van de ondervraagde ondernemers zegt 56 procent volgende week te gaan stemmen voor een nieuw Europarlement. Nog eens 13 procent denkt de gang naar het stemlokaal ook te gaan maken.
Het NIPO verwacht dat van deze 69 procent in elk geval 58 procent gebruik zal maken van het stemrecht. Dat is opmerkelijk hoog; bij de vorige verkiezingen in 1994 kwam van alle stemgerechtigden slechts
35,6 procent op.
Het meest betrokken bij de Europese politiek voelen zich de ondernemers uit de zakelijke dienstverlening en de industrie. Van deze sectoren zegt 65 respectievelijk 61 procent op 10 juni te gaan stemmen. Daarentegen zullen met name de aannemers het volgende week laten afweten. Van hen zegt 35 procent te gaan stemmen, aldus het NIPO-onderzoek. Ook de winkeliers blijven met 51 procent onder het mkb-gemiddelde.

Bolkestein
Het midden- en kleinbedrijf vindt dat de (demissionaire) regering VVD-Kamerlid Bolkestein naar Brussel moet afvaardigen als Nederlands commissaris in de Europese Commissie, als opvolger van de CDA´er Hans van den Broek.
Na Bolkestein krijgt voormalig minister van economische zaken Hans Wijers de meeste stemmen, gevolgd door de vroegere voorzitter van MKB-Nederland Jan Kamminga, nu commissaris van de koningin in Gelderland.
Dat premier Kok in maart het aanbod om voorzitter van de Europese Commissie te worden, heeft afgeslagen, vindt 56 procent van het mkb een verstandig besluit.

Slechts 15 procent van de ondervraagde ondernemers vindt dat Europa´ voldoende oog heeft voor de belangen van het bedrijfsleven. De grootste groep van 41 procent meent dat Brussel en Straatsburg die belangen tekort doet.
Op de vraag of de ondernemer invloed van Europa op zijn bedrijfsvoering ondervindt, antwoordt 54 procent dat dit absoluut niet het geval is. Een kleine minderheid van 14 procent geeft aan dat een dergelijke invloed heel duidelijk voelbaar is.

Uit het onderzoek blijkt verder dat veel ondernemers de Europese Commissie en het Europarlement met elkaar verwarren. Gevraagd naar de naam van de voorzitter van het parlement, volgden antwoorden als Jacques Santer, Hans van den Broek en Wim Duisenberg. Slechts vijf van de 525 ondervraagde ondernemers wisten het juiste antwoord: de Spanjaard Gil-Robles.