Datum nieuwsfeit: 01-06-1999

Paul de Reus wint west art of Now Award 1999

KunstRAI 99 biedt totaaloverzicht Nederlands galerie-aanbod

1 tot en met 6 juni in Amsterdam RAI De voorbereidingen voor de vijftiende editie van de KunstRAI, `the leading visual arts event` zijn inmiddels in volle gang. Naast actuele vernieuwende kunst en traditionele figuratieve kunst, treft de bezoeker op de KunstRAI ook toegepaste kunst, vormgeving en sieraden. Net als vorig jaar neemt een aantal op de avantgarde georiënteerde galerieën deel onder de gezamenlijke noemer `Art Amsterdam`. Het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst presenteert op de KunstRAI voor de derde maal de presentatie `Uitgelicht`. De KunstRAI vindt plaats van dinsdag 1 tot en met zondag 6 juni 1999 in Amsterdam RAI.

Derde editie `Uitgelicht` Tijdens KunstRAI 99 wordt door het Fonds voor de Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst onder de titel `Uitgelicht` voor de derde maal een overzicht gegeven van jong talent in de Nederlandse beeldende kunsten. Er worden werken getoond van alle 146 startende kunstenaars die de afgelopen twee jaar een startstipendium van het Fonds ontvingen. Met deze expositie wil het Fonds BKVB jonge kunstenaars de kans bieden hun werk aan een groot publiek te tonen. Loe Delfgaauw, conservator bij de De Pontstichting in TIlburg, treedt op als gastcurator.

West Art of Now Award Op KunstRAI 99 wordt voor de tweede maal de `West Art of Now Award` uitgereikt, een aanmoedigingsprijs waarvoor alle kunststromingen en disciplines in aanmerking komen. De `West Art of Now Award 1999` wordt ter beschikking gesteld door Reemtsma Nederland BV, importeur van het sigarettenmerk West. De directeuren van drie Nederlandse academies voor beeldende kunst zijn uitgenodigd om een selectie te maken van werken van jonge, veelbelovende kunstenaars. De inzendingen worden vervolgens beoordeeld door een deskundige jury.

Officiële opening door staatssecretaris van der Ploeg Op dinsdag 1 juni wordt KunstRAI 99 om 19.00 uur officieel geopend door de heer dr F. van der Ploeg, staatssecretaris bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Tijdens de officiële opening reikt de heer van der Ploeg tevens de `West Art of Now Award 1999` uit.

Openingstijden KunstRAI 99 is open van dinsdag 1 juni tot en met zondag 6 juni aanstaande. De beurs is op dinsdag 1 juni van 18.00 tot 22.00 uur geopend en van woensdag 2 juni tot en met zondag 6 juni van 11.00 tot 19.00 uur.

Op donderdag 3 juni is de beurs geopend tot 22.00 uur. De eerste beursdag, dinsdag 1 juni, vindt `s avonds de officiële opening plaats, die ook voor publiek toegankelijk is.

De toegangsprijs voor de KunstRAI bedraagt fl. 20,- per persoon. Houders van een CJP of Pas 65 betalen fl. 17,50. Kinderen tot 12 jaar, mits onder begeleiding, hebben gratis toegang.

Paul de Reus wint west art of Now Award 1999

Tijdens de officiële opening van KunstRAI 99 op 1 juni jl. is de West Art of Now Award uitgereikt aan Paul de Reus. Zijn werk 'Onzichtbare man' is ingezonden door de Bloom Gallery uit Amsterdam. De Award werd overhandigd door de staatssecretaris van Cultuur de heer F. van der Ploeg. De prijs bestaat naast de Award uit een geldprijs van fl. 15.000,-, ter beschikking gesteld door Reemtsma Nederland BV, fabrikant en importeur van het sigarettenmerk West. De aanmoedigingsprijs West Art of Now Award werd dit jaar voor de tweede maal uitgereikt.

De jury heeft zich in haar keuze laten leiden door "het idee dat onze tijd meer dan ooit behoefte heeft aan verbeeldingskracht; aan talent dat een zoektocht durft aan te gaan; een zoektocht naar vorm, betekenisverbanden en zingeving. De jury hanteerde bij haar keuze de sleutelbegrippen openheid en prikkeling, met als uitgangspunt aanmoediging. Daarbij werden meer conventionele criteria betrokken als idee, materiaalkeuze, visuele zeggingskracht en de relatie tot traditie en vernieuwing. Tegen de achtergrond van deze overwegingen werd Paul de Reus unaniem tot winnaar gekozen. Zijn beeld 'Onzichtbare man' is gelaagd. Door fantasierijk materiaalgebruik en humor verbindt de kunstenaar in één figuur verwachting en herinnering, ouderdom en jeugd", aldus het juryrapport.

De juryleden zijn de heren Den Hartog (directeur Gerrit Rietveld Academie), Leijdekkers (directeur Academie Minerva) en Van de Vijver (directeur Academie Sint Joost). De jury beoordeelde circa zeventig inzendingen, waaruit tien kunstenaars zijn genomineerd. Naast Paul de Reus waren genomineerd Tiong Ang (Lumen Travo), Yael Davids (Galerie Akinci) Liet Heringa (Galerie Nouvelles Images), Elke Oudenampsen (Loerakker Galerie), Frank van der Salm (MK Expositieruimte), Luk van Soom (Galerie Denise van de Velde), Koen Vermeule (Steendrukkerij Amsterdam) Christiaan Zwanikken (Galerie Ramakers) en Ellen Zwarteveen (Galerie van Kranendonk). Het genomineerde werk van deze kunstenaars wordt tentoongesteld in het West Art of Now Paviljoen op de KunstRAI.

KunstRAI 99 KunstRAI 99 is open van dinsdag 1 tot en met zondag 6 juni. De tentoonstelling is dinsdag 1 juni open van 18.00 tot 22.00 uur, van woensdag 2 tot en met zondat 6 juni van 11.00 tot 19.00 uur, op donderdag 3 juni is de beurs geopend tot 22.00 uur. De toegangsprijs voor de KunstRAI bedraagt fl. 20,- per persoon, houders van een CJP of Pas 65 betalen fl. 17,50. Kinderen tot 12 jaar, mits onder begeleiding, hebben gratis toegang.