HTM Den Haag boekt positief resultaat over 1998

Datum nieuwsfeit: 01-06-1999

Persbericht nr. 7, 1 juni 1999

HTM BOEKT POSITIEF RESULTAAT OVER 1998

HTM is positief gestemd over de in 1998 geboekte resultaten. HTM heeft het jaar 1998 gebruikt voor het laatse deel van de sanering van de balans. Dit is de afgelopen jaren ingezet om HTM te profileren als een doorzichtige, zelfstandige en professionele organisatie.Alsook met het oog op mogelijke nieuwe aandeelhoudersschappen in het kader van de financiële verzelfstandiging van HTM. De balans van HTM werd in 1998 opnieuw versterkt.

HTM sloot 1998 af met een positief resultaat van ruim 0,8 miljoen gulden (1997: 0,7 miljoen).

In 1998 steeg de vervoersvraag in reizigerskilometers met 1,5 % en in plaatskilometers met 1,4%. HTM vindt deze cijfers opvallend omdat ondanks de omleidingen in de Haagse binnenstad en de langdurige stremming op de Kalvermarkt, het gebruik van de tramlijnen is toegenomen. HTM concludeert hieruit dat de tram een belangrijke rol vervult in het bereikbaar houden van de binnenstad van Den Haag. De klanten waarderen HTM - zo blijkt uit onderzoek onder klanten naar het niveau van de dienstverlening van HTM - met een ruime voldoende. HTM krijgt van onze klanten het rapportcijfer 7.

HTM verwacht over 1999 opnieuw een stijging van de exploitatiekosten, maar ook van de omzet door de ingebruikname en de uitbreiding van tram 17 naar Wateringse Veld. De stremming bij de Kalvermarkt door de calamiteit aan het de tramtunnel heeft het bedrijfsproces verstoord. Het exploitatieresultaat van 1998 is hierdoor aan de opbrengstenkant negatief beïnvloed. Naar verwachting zal in de loop van 1999 hierin herstel optreden. HTM verwacht ook het lopende boekjaar 1999 met een positief resultaat af te sluiten.

Markt openbaar vervoer

De stijging van de vervoersvraag in 1998 is samengesteld uit de stijging van de reizigerskilometers (+ 2,4%) bij de tram en een geringe daling (-0,2%) bij de bus. Er zijn aanwijzingen dat de vervoersvraag bij de bus inmiddels een stijgende tendens vertoont.

Het zwartrijderspercentage was in 1998 6,1% (norm 5%). HTM verklaart dit cijfer als gevolg van de afname van controle-activiteiten tijdens de stremming op de Kalvermarkt. Toen werden de controleurs namelijk ingezet voor andere activiteiten. Tevens is er een landelijk tendens van stijgende percentages van het zwartrijden. Bij de bus daalde het percentage licht tot 1,2% (norm 1,0%).

Het aantal reacties op de HTM-Consumentenlijn steeg 37% tot ruim 22.000. Het aantal verzoeken om informatie nam fors toe, het aantal klachten daalde licht en het aantal complimenten steeg sterk.

Overige markten CVV Haaglanden BV, de HTM-dochter die gehandicaptenvervoer verzorgt, had een negatief bedrijfsresultaat. HTM schrijft dit toe aan een te lage inschatting van de productiekosten.

z.o.z.

HTM Specials BV groeide vooral door de exploitatie van een deel van de Taxibus in opdracht van CVV Haaglanden. Het aantal personeelsleden nam toe van 15 naar 30. Begin 1999 is de dienstverlening wederom sterk uitgebreid door trouwvervoer te gaan verzorgen. Dit is een onderdeel van de overname van Ten Berge.

HTM Selected Services BV werd in 1998 opgericht. Hiermee speelt HTM in op de toenemende mobiliteit in het zakelijke luxe vervoer. Ook de omvang van deze activiteiten groeide naar verhouding sterk door de overname de firma Ten Berge.

Ook HTM-Infra investeerde in groei. Met name op het gebied van advies en engineering neemt het werk toe. De formatie zal daarom in 1999 met ca. 10% groeien. HTM-Infra speelt o.a. een zeer belangrijke rol bij de ontsluiting van de VINEX-locaties en de grote infrastructurele projecten als het Souterrain en de Koningstunnel.

HTA Transport Consultants BV is gezamenlijke dochter van HTM en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam. Wereldwijd adviseert HTA op het gebied van personenvervoer. HTA rondde in 1998 studies op het gebied van light rail af voor de steden Boekarest en in Beer Sheva (Israël). Ook verzorgde HTA in 1998 voor 14 Russische steden trainingsprogramma's.