Porceleyne Fles zet Nachtwacht van Rembrandt op tegeltableau

PERSBERICHT - MEI 1999

Porceleyne Fles zet Nachtwacht
van Rembrandt op tegeltableau

Per 1 juni start De Koninklijke Porceleyne Fles in Delft met de productie van het meesterstuk ‘De Nachtwacht’ van Rembrandt op ware grootte. De afmeting bedraagt 363 x 437 cm. Het is de bedoeling dat het project rond oktober 2000 wordt afgerond.

De aanleiding vormt de tentoonstelling ‘Rembrandt Zelf’ van september 1999 t/m januari 2000 in het Mauritshuis en het Millennium. Twee meesterschilders gaan ruim een jaar werken aan de beschildering op een tegeltableau, uiteraard in de wereldberoemde schildertechniek Delfts Blauw. De schilders zijn afgestudeerd aan de Kunstacademie. Daarnaast hebben zij een interne basisopleiding genoten van 5 tot 7 jaar, waarna zij zich meesterschilders mogen noemen. De onderwerpen als tegeltableaus, landschappen en portretten worden uitsluitend gedecoreerd door deze meesterschilders.

Toeristische route
Het tegeltableau wordt opgebouwd in het bedrijfsmuseum dat een onderdeel vormt van de toeristische route door de aardewerkfabriek uit de zeventiende eeuw. De bezoeker kan de voortgang vanaf 1 juni in Delft komen bekijken of volgen via de website www.royaldelft.com.

De openingstijden zijn: april tot en met oktober van maandag t/m zaterdag van 09.00-17.00 uur. Op zon- en feestdagen van 09.30-17.00 uur. Tussen oktober en april is de fabriek geopend van maandag t/m zaterdag van 09.00-17.00 uur. Gesloten op zondag en tussen Kerst en Oud & Nieuw. Entree ƒ 5,= per persoon, groepen v.a. 20 pers. betalen ƒ 3,50.

Ietsje groter
In het totaal zijn er 480 tegels nodig van 18 x 18 cm om het tableau te kunnen opbouwen. In eerste instantie wordt de Nachtwacht qua afmeting ± 2% groter dan het oorspronkelijke schilderij. Dit komt vanwege het krimpen in de oven, hetgeen gebruikelijk is bij het bakken van aardewerk.

Door middel van een diaprojectie worden eerst de belangrijkste lijnen op ware grootte opgezet. Vervolgens brengen de schilders de details van de Nachtwacht aan. Van oudsher staat De Koninklijke Porceleyne Fles bekend om haar productie van tegelplaten en -tableaus. In de bijna 350-jarige geschiedenis van de fabriek is het nog niet eerder voorgekomen dat een dergelijk groot stuk op ambachtelijke wijze geproduceerd gaat worden.

Traditie
Sinds het einde van de 19e eeuw is het overigens een traditie dat De Koninklijke Porceleyne Fles schilderijen van bekende meesters als o.a. Rembrandt en Vermeer naschildert. Volgens de visie van een van de meest invloedrijke personen binnen De Porceleyne Fles was het ‘aardewerk het beeld van de eeuwige jeugd’. Aardewerk is volgens Adolf le Comte uitstekend materiaal om een kunstwerk op vast te leggen.

Noot voor redacties