Siemens breidt het spectrum procesapparatuur uit

Datum nieuwsfeit: 02-06-1999
Siemens Nederland N.V.

A&D PA 0299.125

Den Haag, woensdag 2 juni 1999

Siemens breidt het spectrum procesapparatuur met interface voor Profibus-PA verder uit

Siemens levert de pneumatische klepstandsteller Sipart PS2 PA en het doorstromingsmeetinstrument Sitrans F nu ook met een interface voor aansluiting op Profibus-PA. Hiermee kan deze apparatuur op een bijzonder eenvoudige manier via een Profibus-PA-netwerk worden gekoppeld met een procesbeheersingssysteem, bijvoorbeeld Simatic PCS 7. De communicatie op basis van het Profibus-PA-protocol betekent een innovatiesprong, vooral in de chemische en de petrochemische industrie. Door toepassing van Profibus-PA bij meetwaarde-omvormers, kleppen en aandrijvingen kan men bij het installeren en bij het onderhoud tot 40% van de kosten besparen. De voordelen van Profibus-PA komen met name naar voren door de vereenvoudiging van het onderhoudsbeheer, de eenvoudiger bedrading, de hoge overdrachtssnelheid, de bedrijfszekerheid en de digitale signaaloverdracht. Op termijn betekent de toepassing van Profibus-PA eveneens een aanzienlijke besparing van de kosten voor preventief onderhoud.

De toepassing van de Profibus-PA-interface bij de nieuwe uitvoering van de klepstandsteller Sipart PS2 PA betekent voor de gebruiker een aanzienlijke besparing. Evenals bij apparatuur met een HART-aansluiting krijgt men diagnostische informatie over het armatuur, maar nu niet meer via een rangeerverdeler maar rechtstreeks via de bus. Een rangeerverdeler is bij toepassing van Profibus-PA zelfs niet meer nodig. De elektropneumatische klepstandsteller is geschikt om informatie voor de instelling te verstrekken. Hierdoor is het nu mogelijk het procesventiel als een actief component op te nemen in de informatie-uitwisseling tussen het procesbeheersingssysteem enerzijds en het pneumatisch bediende ventiel in het proces anderzijds. Op den duur kan hierdoor het gebruikelijke, preventieve onderhoud strategisch worden uitgesteld.

Bij preventief onderhoud worden nu nog in veel gevallen alle onderdelen uitgewisseld, die aan slijtage onderhevig kunnen zijn, ook onderdelen die nog nog intact zijn. Door de juiste interpretatie van de bijgehouden bedrijfsgegevens met betrekking tot het functioneren van het ventiel en de aandrijving kan het onnodig uitwisselen van onderdelen worden voorkomen. De nieuwe uitvoering van de Sipart PS2 PA kan bij het inbedrijfstellen bijvoorbeeld het oorspronkelijke werkpunt van de karakteristiek traceren, als positie waarop tot dan toe het ventiel de zitting bereikte. Bovendien kan de Sipart dit werkpunt in het geheugen opnemen en met de actuele waarde vergelijken. Uit het verschil van beide waarden kan de mate van slijtage worden vastgesteld. De gebruiker weet uit deze gevens precies of een ventiel op zijn zitting komt, of de ventielafdichting en/of de pakking moet worden vervangen.

De ultrasonore meetwaarde-omvormer Sitrans F voor het meten van doorstroming bij vloeistoffen is bijzonder goed door de markt ontvangen. Dit instrument is nu ook leverbaar met een Profibus-PA-interface. Bij een voeding met 24 Volt is het instrument daarmee geschikt voor intrinsiekveilig (E Ex(i)) en drukvast (E Ex (d)) gebruik in een explosiegevaarlijke omgeving. Als optie bij de Profibus-PA-aansluiting kan de Sitrans F ook met het HART-protocol worden geleverd.

Bij Sitrans F wordt een ultrasonore meettechniek toegepast met een helix-vormige signaalvorm in de meetbuis. Siemens heeft op dit meetprincipe patent verkregen. De meetmethode is een alternatief voor de traditionele principes zoals die worden
toegepast bij de ringzuigermeter en de verschildrukmeting. Kenmerkend voor de Sitrans F is de reproduceerbaarheid en de hoge meetnauwkeurigheid. Binnen het grote meetbereik van 1:100 treedt er geen drukverlies op. De meetnauwkeurigheid van het instrument wordt niet beïnvloed door stromingsprofielen en eigenschappen van de doorstromende vloeistoffen, zoals viscositeit en geleidbaarheid. Men hoeft een Sitrans F dan ook niet te kalibreren op de vloeistof die doorstroomt.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heren A. van Eendenburg en A.J. Verploegen, tel. (070) 333 3448 en 3495

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H.