Sportief geld inzamelen voor Nederlandse Kankerbestrijding

Persbericht 2 juni 1999

Amsterdam, 2 juni 1999

Sportief geld inzamelen voor Nederlandse Kankerbestrijding

Onder het motto Nederland in beweging voor de Kankerbestrijding' roept de 50-jarige Nederlandse Kankerbestrijding/KWF deze zomer iedereen op in beweging te komen voor de Kankerbestrijding. Met deze jubileumactie wil het KWF enerzijds mensen aanzetten om meer te bewegen. Anderzijds vraagt het KWF clubs, verenigingen en individuele personen een sportieve activiteit te combineren met een fondsenwervende actie ten bate van de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF. Ook kan men deelnemen aan bestaande acties zoals de Ride for the Roses' en de Dam-tot-dam-loop'.

Inhaken op Nederland in beweging voor de Kankerbestrijding' kan al door aan een bestaande activiteit een eenvoudige fondsenwervende actie voor het KWF te koppelen. Zo hebben organisatoren van een voetbaltoernooi besloten aan spelers en supporters voor elk doelpunt een gulden te vragen voor het KWF. Dit is gemakkelijk te organiseren en kan al gauw enkele honderden guldens opleveren. Voorbeelden van meer omvangrijke sportieve acties voor het KWF zijn een sponsorfietstocht door wielrenners van Bergh in t Zadel' eind juni/begin juli van Lillehammer (Noorwegen) naar s Heerenberg (Gelderland) en een loop door politiemensen op 3 september in Bilthoven ter nagedachtenis aan hun aan kanker overleden collega, Margaret Salemink. Beide acties kunnen zeer aanzienlijke bedragen opbrengen.

Fietsliefhebbers kunnen op 29 augustus ten bate van het KWF meefietsen in de Ride for the Roses'. Dit is een KNWU-erkende wielertocht (45 of 120 km) waarbij bekende Nederlanders meefietsen in een wielerteam. Zo'n team kan bestaan uit medewerkers en/of relaties van een bedrijf of uit particulieren. De tocht start in Amsterdam. Lopers kunnen 19 september deelnemen aan de jaarlijkse Dam-tot-Dam-loop van Amsterdam naar Zaandam. Hierbij kunnen bedrijven en particulieren sponsorgelden bijeenbrengen voor de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF.

Meer informatie staat in de folder: Nederland in beweging voor de Kankerbestrijding'. Deze is gestuurd aan sport- en recreatiecentra. Zij is ook aan te vragen bij het Voorlichtingscentrum Nederlandse Kankerbestrijding, Sophialaan 8, 1075 BR Amsterdam en via internet: www.kankerbestrijding.nl, klik Service.