Discussiebijeenkomst: Amsterdam zonder centrum?

Datum nieuwsfeit: 03-06-1999

Amsterdam zonder centrum?
Een discussiebijeenkomst van D66

donderdag 3 juni, 20.00 uur Odeon, Singel 460

Wie Amsterdam zegt, denkt grachtengordel. Toeristen en dagjesmensen komen naar Amsterdam voor zijn centrum, de huizen en kantoren zijn er het duurst, daar ligt Amsterdam CS en daar beginnen en eindigen bijna alle tram- en buslijnen en daar ligt de Stopera. De binnenstad als kloppend hart van de metropool Amsterdam.

Maar hoe realistisch is dat beeld eigenlijk nog ? Een uitdijende stad met zijn zenuwcentrum binnen de Singelgracht ? Amsterdam Zuid Oost en Sloterdijk hebben bedrijven getrokken waar niemand meer voor de stad in hoeft, de hoofdkantoren van ABN-Amro en de ING-bank vestigen zich straks als iin van de eersten op de Zuid-As en van de 10.000 arbeidsplaatsen die daar gaan ontstaan, kan iedereen aan en afreizen zonder verder iets van Amsterdam te hoeven zien.

In Zuid Oost ontstaat rond de ArenA een spiksplinternieuw uitgaanscentrum met een bioskoopcomplex en een grote popzaal, waarvoor mensen straks massaal hun stadsdelen verlaten, ook die (paar) inwoners uit de binnenstad. Er zijn nu al winkelcentra in Amsterdam Zuid Oost, Oud Zuid en De Pijp, die hun eigen centrum zijn, hun eigen uitgaansleven kennen en zich weinig en steeds minder aan de binnenstad gelegen laten liggen.

En ook verder weg, in Amstelveen, Zaandam, Hoofddorp en Schiphol groeit de economie, harder zelfs dan in de rest van Nederland, zonder dat het centrum van Amsterdam er nog veel toe doet.

Intussen gaat het met de binnenstad helemaal niet zo goed als de huizenprijzen doen vermoeden. Het aantal arbeidsplaatsen is in 20 jaar gehalveerd (nu nog 78.000), de bedrijvigheid wordt steeds eenzijdiger (3 van de 4 mensen op straat is toerist), de bereikbaarheid is nog altijd problematisch en de veiligheid en leefbaarheid laten te wensen over.

Wat is het verband tussen deze ontwikkelingen ? Wat staat de binnenstad de komende jaren nog te wachten? Wat moeten we daaraan doen?

D66 afdeling Amsterdam nodigt u uit daarover mee te discussikren op zijn Politiek Cafi op donderdag 3 juni a.s. vanaf 20.00 uur in Odeon, Singel 460, samen met deskundigen en betrokkenen van de dienst binnenstad (Rob Pistor, Jan Avis), de projectgroep Zuid As (Henk van den Heerik), de TU Delft (prof. D.H. Frieling), de Kamer van Koophandel en de UvA (Amsterdam Studycenter for the Metropolitan Environment).

Iedereen is welkom.