Uitbreiding en renovatie Alexandrium I R'dam van start

Datum nieuwsfeit: 03-06-1999

Uitbreiding en renovatie Alexandrium I officieel van start.

3 juni 1999 - Vandaag, om 15.30 uur zal de heer E.G. van Duin, lid Dagelijks Bestuur van de deelgemeente Prins Alexander in Rotterdam het officiële startsein geven voor de uitbreiding en renovatie van Alexandrium I, Kleine Beer te Rotterdam.
Het totale project bestaat uit 3 delen, Alexandrium I, nu nog bekend als Winkelcentrum Oosterhof, Alexandrium II, dat 16 megastores bevat en Woonmall Alexandrium III met winkels in de meubel- en inrichtingsbranche. Alexandrium is een uniek project, het op twee na grootste winkelgebied in Europa en omvat 135.000 m2.

Naast het vergroten en revitaliseren van het huidige Oosterhof wordt de verbinding tussen Alexandrium I en Alexandrium II en III geoptimaliseerd. In totaal zal circa 12.000 m2 winkelruimte en circa 5.000 m2 horeca en dienstverlening aan Alexandrium I worden toegevoegd. De winkelinvulling van Alexandrium I richt zich op de midden en hogere marktsegmenten van voornamelijk de branches mode, mode-accessoires, persoonlijke verzorging, kado, hobby en vrije tijd en horeca. Typisch *keuze-gevoelige* assortimenten, waarbij funshopping en koopkrachtbinding extra aandacht krijgen.

Het bouwproject bestaat uit 4 delen;
Het 1e deel betreft de uitbreiding en upgrading van het bestaande winkelcentrum ten noorden van de Hoofdweg. Aan het Prins-Alexanderplein wordt over de ontsluitingsweg van de parkeergarage heen gebouwd. De noordzijde wordt over de gehele hoogte (ca. 15 meter) en de totale lengte (ca. 200 meter) voorzien van een glasscherm. Dit deel is ontworpen door de Architectencie uit Amsterdam. Het 2e deel bestaat uit een winkelgebouw, die Alexandrium I met Alexandrium II zal gaan verbinden. Dit deel zal uit 2 verdiepingen bestaan met winkels op beide niveau*s en een prominente plaats voor horeca-units met grote terrassen. Ook dit deel is ontworpen door de Architectencie. Het 3e deel is gelegen aan de westzijde van Oosterhof en betreft een integraal bouwplan waarin behalve een aanzienlijke uitbreiding van de winkel- en parkeerruimte voorzien is in een woontoren van 25 woonlagen en een kantoorgebouw van 6 bouwlagen. De winkel- en woontoren zijn ontworpen door AGS uit Heerlen. Het 4e deel omvat de restyling van het zuidelijke deel van Oosterhof, door de architect AGS uit Heerlen, die ook in 1974 Oosterhof heeft ontworpen. De architect van het interieur van het totale project is Greig & Stephenson.

Het gehele project zal in 2001 afgerond zijn.

Eigenaar van Alexandrium I is VIB Nederland B.V., deel uitmakend van de beursgenoteerde beleggingsmaatschappij in commercieel vastgoed VIB uit Utrecht. MAB B.V. uit Den Haag realiseert in opdracht van VIB de uitbreiding en renovatie van Alexandrium I. Het beheer is in handen van SCM, Shopping Center Management B.V. uit Houten, een dochteronderneming van MAB Groep B.V.

EINDE PERSBERICHT, Den Haag 3 juni 1999