Principe-akkoord CAO tussen Shell en vakbonden

Datum nieuwsfeit: 03-06-1999
02-06-1999

Principe-akkoord CAO tussen Shell en vakbonden

ROTTERDAM - De directie van Shell Pernis/Moerdijk en de bonden FNV en CNV hebben op woensdag 2 juni een principe-akkoord bereikt over een nieuwe, twee-jarige CAO. De bonden zullen dit akkoord op 22 juni aan de leden voorleggen.

Werkgelegenheid
In december 1998 werd aangekondigd dat door de herschikking van de chemie-portfolio van Shell Chemicals Global een aantal fabrieken van Shell Pernis en Moerdijk zal worden verkocht. In het kader van afspraken over werkgelegenheid is thans een protocol met de bonden opgesteld. In dit protocol zegt de directie toe dat zij zich tot het uiterste zal inspannen om gedwongen ontslagen te vermijden; de directie is er van overtuigd dat gedwongen ontslagen kunnen worden voorkomen

Op dit moment voert de directie van Shell Pernis/Moerdijk overleg met de ondernemingsraden over een extra (bovenwettelijk) pakket van arbeidsvoorwaarden en voorzieningen dat gebruikt zal worden bij de mogelijke overgang van medewerkers naar de bedrijven waaraan de fabrieken zullen worden verkocht.

Loonbod
Het loonbod behelst een structurele loonsverhoging van 3 procent per 1 april 1999 en 2,75 procent per 1 april 2000. Daarnaast komt er een eenmalige uitkering van 0,5 procent per 1 oktober 2000.

Andere arbeidsvoorwaardelijke zaken
1. De introductie van een zogeheten Persoonlijk Ontwikkelingsbudget (POB). Medewerkers krijgen hierdoor de mogelijkheid om via een door henzelf gekozen opleiding te werken aan verbetering van de arbeidsmarktpositie (employability). Het gaat hierbij om een budget van fl. 5000 over een periode van drie jaar.

2. Voor medewerkers komt er een meldpunt werkdruk. Daarnaast zal er een drietal studies naar werkdruk worden uitgevoerd.
3. Onder medewerkers in salarisgroep 7 wordt in de tweede helft van het jaar 2000 een enquete gehouden over de mogelijke uitbreiding van de werkingssfeer van de CAO.
4. CAO-medewerkers krijgen de mogelijkheid verlof te sparen. Hiervoor komen in aanmerking de ADV-dagen en de bovenwettelijke vakantiedagen.

5. Het huidige aantal koopdagen van drie wordt dit jaar uitgebreid tot vier en in het jaar 2000 naar vijf.