MAXDATA voorziet monitoren van beschermend schild

Datum nieuwsfeit: 03-06-1999

Amsterdam, 3 juni 1999

MAXDATA voorziet monitoren zonder meerkosten met beschermend schild en reduceert daarmee"electrosmog".

Europees marktleider in computerbeeldschermen MAXDATA kondigt een nieuwe standaard aan met de wereldprimeur "WaveTer". Daarmee worden alle nieuwe monitoren van haar merk Belinea uitgerust.

Amsterdam, 3 juni, 1999 - De computer en monitor producent MAXDATA gaat het gevecht aan met het fenomeen" electrosmog" en heeft een innovatief technisch systeem ontwikkeld. Vanaf februari jl. zijn alle nieuwe Belinea monitoren standaard uitgerust met het gloednieuwe WaveTer" (Wave Terminator"), zonder dat daar een hoger prijskaartje aan werd gehangen. De "WaveTer" is ontwikkeld door Triple Trian Beteiligungs-GmbH & Co, een onderdeel van de MAXDATA groep, om 'electrosmog" teniet te doen en daarmee negatieve effecten op de gezondheid te voorkomen. In totaal zijn al meer dan een kwart miljoen Belinea monitoren voorzien van "WaveTer". Gezien het grote belang van deze nieuwe bescherming wil Triple Trian de licenties voor deze gepatenteerde technologie ook los op de markt aanbieden.

"We zijn het eerste bedrijf dat effectieve producten aanbiedt om de schadelijke gezondheidseffecten van "electrosmog" tegen te gaan", aldus Holger Lampatz, oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur van MAXDATA. WaveTer" is een passief protectiesysteem voor computergebruikers, waarmee Belinea wederom haar technologisch innovatieve houding bewijst. Sinds electronische apparatuur deel uitmaakt van het dagelijks leven, worden mensen steeds meer blootgesteld aan de electromagnetische straling die deze apparatuur veroorzaakt. De frequentieschaal loopt van 50Hz van het stroomvoorzieningsnet tot aan de gigaHz-straling van mobiele telefoons."

Het is ontegenzeggelijk dat hoogfrequente straling, veroorzaakt door bijvoorbeeld magnetron apparatuur bedreigend is voor de gezondheid", zegt Prof. Dr. Michael Braungart, die zich binnen zijn in Hamburg gevestigde EPEA-instituut, verdiept heeft in de wetenschappelijke evaluatie van deze nieuwe technologie. Speciale veiligheidsregels zouden moeten worden opgesteld voor dit type apparatuur. Echter ook voor andere apparatuur blijkt steeds vaker dat gebruikers klachten ontwikkelen met betrekking tot hun welbevinden, zoals hoofdpijn en vermoeidheid. Hoewel tot op heden nog geen directe connectie met electromagnetische straling is aangetoond vind ik het wenselijk, om uit voorzorg en bij voorbaat, zoveel mogelijk straling te compenseren".

Aangenomen wordt dat door "electrosmog" klachten worden veroorzaakt door een specifiek type van electromagnetische golven: Deze zogenaamde longitudinale electro-magnetische straling wordt door "WaveTer" omgezet in onschadelijke straling en lost als het ware op in de ruimte. Hierdoor wordt de stralingsintensiteit waaraan de monitorgebruiker wordt blootgesteld sterk gereduceerd.

De basis van de "WaveTer" is een Mvbiuslus, een electrische geleider in de vorm van een gedraaide draadlus. Door deze speciale geometrische structuur ontvangt het circuit de longitudinale golven en zet deze om in onschadelijke straling.

Gedurende een test met meer dan 100 deelnemers, bleek dat het gebruik van WaveTer" de biologische functies van de gebruikers positief beonvloedde. "Dit zijn slechts voorlopige resultaten", aldus Prof. Dr. Braungart. Uiteindelijke conclusies met betrekking tot de beonvloeding van bijvoorbeeld de bloeddruk vereist tientallen jaren van onderzoek. Dat zou kunnen leiden tot de conclusie dat, zoals in het geval van de veel voorkomende Multiple Chemical Sensivity (een overgevoeligheid voor een verscheidenheid aan chemicalikn waaraan we regelmatig worden blootgesteld), de oorzaak van vage klachten ligt in de mix van de verschillende invloeden. Het is daarom altijd beter om op veilig te spelen en de "electrosmog" zoveel mogelijk te verminderen."
_________________________________________________________________________

Noot voor redacties