'Pods' nieuwste troef van gratis webdienst Tripod

Datum nieuwsfeit: 03-06-1999

Haarlem, 3 juni 1999

'PODS' NIEUWSTE TROEF VAN GRATIS WEBDIENST TRIPOD
Al 30.000 Nederlandse leden in eerste halfjaar

Internet-community Tripod (www.tripodnet.nl) introduceerde onlangs 'Pods'. Een Pod is een virtuele ontmoetingsplek, waar mensen met de dezelfde hobby of interesse elkaar gemakkelijk kunnen vinden. In het eerste halfjaar sinds de start van de gratis homepage service Tripod hebben ruim 30.000 bezoekers zich als lid aangemeld. De aard van hun homepages loopt nogal uiteen: van sites met foto's van de pasgeboren baby of homepages over computergames tot een site met uitgebreide informatie over het plaatselijke zwembad.

Tripod-leden kunnen hun eigen homepage nu indelen in een van de 13 Pods, met onderwerpen als auto, computers, culinair, cv/carrihre, fotoalbum, games, reizen en sport. Iedere Pod is een platform waar van alles te vinden is over het desbetreffende onderwerp. Naast de homepages van Tripod-leden zijn er ook webgidsen, een twee-wekelijkse nieuwsbrief, een message board voor vragen en tips en een chat-ruimte. Later worden de Pods verder aangevuld met winkelfaciliteiten. Bijzonder is het feit dat de leden zelf mee kunnen helpen aan het bouwen van de communities door zich aan te melden als 'Poderator'. Een Poderator is een vrijwilliger die een Pod levendig houdt en als communicatiespil fungeert.

"Met een ledenaantal van ruim 30.000 is het moment aangebroken om meer structuur in de community aan te brengen, zodat leden elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Dat doen we in de vorm van deze nieuwe dienst: de Pods. Deelnemen aan een Pod maakt Tripod nog leuker; je hebt als het ware je eigen vriendengroep of kennissenkring op Internet", aldus Silvio de Groot, marketing director Benelux Lycos Bertelsmann. Ontmoetingen via een Pod zijn leuk en handig. Zo zijn er via het message-board van de reizen-Pod wellicht tips voor een reis naar het Verre Oosten voorradig en is via de culinaire Pod dat langgezochte recept voor aarbeienjam te vinden.

Bezoekers van Tripod kunnen kosteloos een homepage samenstellen zonder dat daar kennis van HTML voor nodig is. Foto's, teksten, geluiden en achtergronden hoeven zij alleen maar aan te klikken en ze staan op Internet. Tripod-leden krijgen 12 Mb serverruimte voor hun homepage, die ze daarna zo vaak als ze willen kunnen veranderen en updaten. Tripod ging op 11 november in Nederland van start. Sinds begin 1998 maakt Tripod deel uit van het Lycos Netwerk. Lycos Bertelsmann is een Duits-Amerikaans webmedia-bedrijf met vestigingen in zeven verschillende Europese landen. Lycos Bertelsmann beheert het Europese Lycos Netwerk met 18 lokale sites, waartoe de Lycos- en Tripod-sites behoren. Het Lycos Netwerk staat volgens onafhankelijke metingen in de top vier van meest bezochte sites ter wereld (bron: MediaMetrix).

Voor meer informatie of beeldmateriaal (ook digitaal beschikbaar):

Silvio de Groot
Lycos Bertelsmann Benelux