Amsterdam: 'Vestig mainport voor beeldcultuur in Sweelinck'

Datum nieuwsfeit: 03-06-1999
X Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam in toelichting aan staatssecretaris Van der Ploeg:

VESTIG MAINPORT VOOR BEELDCULTUUR IN SWEELINCK

De gemeente Amsterdam heeft staatssecretaris Rick van der Ploeg van OCW opgeroepen het Amsterdamse plan voor een Centrum voor Beeldcultuur te steunen. Daartoe heeft de gemeente in samenspraak met betrokken organisaties op het gebied van kunsten en wetenschappen een toe-lichting op de plannen opgesteld. De toelichting is ook het antwoord op het recente advies van de Raad voor Cultuur. Centraal staat een samenwerkingsverband van het Filmmuseum, de Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media, het Maria Austria Instituut, het Nederlands Fotoinstituut, het Nederlands Fotoarchief en het Nationaal Fotorestauratie-atelier in het Sweelinckgebouw aan de Van Baerlestraat. Dit gebouw met zijn bewoners vormt daarmee de kern van een groter netwerk van gelieerde (kunst)instellingen, stedelijk, landelijk en internationaal.

De aanwezigheid van een breed publiek, culturele organisaties, onderwijsinstellingen en een veelzijdig cultureel klimaat zijn cruciaal voor het welslagen van zo'n instituut. Deze kritische succesfactoren zijn in Amsterdam in ruime mate aanwezig. Wethouder Saskia Bruines van Cultuur is dan ook verheugd over de steun en het enthousiasme van de betrokken Amsterdamse instellingen.

Het Sweelinckgebouw biedt voldoende ruimte voor de huisvesting van het centrum. Architect Mels Crouwel ziet mogelijkheden tot een ingrijpende vernieuwing van het pand, met behoud van de monumentenstatus en met toevoeging van 3000 tot 5000 m2. De beschikbaarheid van het gebouw in 2004 biedt de instellingen de tijd voor het ontwikkelen van een meerjarenbedrijfsplan en een organisatiemodel. Dat is bepalend voor de functionele architectonische aanpassing van het pand.

Het instituut moet geen bolwerk worden, maar eerder de kern van een netwerk van satellieten binnen en buiten de stad. In de periode tot de ingebruikneming van het gebouw komt de samenwerking al concreet tot stand. Men zal kunnen beginnen met gezamenlijke programma-ontwikkeling, presentaties, collectievorming en digitalisering.

Amsterdam, 3 juni 1999

Pb-59 Willem de Lannoy 5523412