Melkert: 'Problemen bewoners Bijlmer eindelijk erkend'

Partij van de Arbeid

Melkert tijdens Bijlmerdebat: 'Problemen van bewoners zijn eindelijk erkend'

3 juni 1999 PvdA-voorlichting

Het debat over de enquete naar de Vliegramp Bijlmermeer werd vanmorgen pas om half vijf afgerond. Aan het einde van het debat bleek dat in de Tweede Kamer geen meerderheid bestond voor moties van afkeuring tegen de vice-premiers Borst (D66) en Jorritsma (VVD). Wel werd een motie van PvdA-fractievoorzitter Melkert aangenomen waarin staat dat de wijze van afhandeling van de Bijlmerramp op een substantieel aantal punten tekortkomingen heeft vertoond en beter had gekund en gemoeten. De regering en Kamer moeten hieruit lessen voor de toekomst trekken. Binnen drie maanden moet de regering met een rapport komen waarin zij aangeeft hoe zij de aanbevelingen tot uitvoering wil brengen.

Aan het einde van het debat tussen de Tweede Kamer en de regering maakten de fractievoorzitters van de verschillende partijen de balans op van de afgelopen weken waarin zij argumenten uitwisselden over de conclusies van het rapport van de enquete-commissie. In zijn bijdrage noemde PvdA-fractievoorzitter Melkert een aantal winstpunten van de enquete. Zo zijn 'de problemen van de bewoners eindelijk erkend'. De nasleep van de ramp heeft ook vragen opgeroepen over de rol van de overheid. Melkert pleitte voor een sensorfunctie: 'aanvoelen wat nodig is, wat leeft en wat gezegd moet worden en vooral moet worden gedaan'. 'Politici en ambtenaren mogen zich', volgens de PvdA-fractie, 'niet neerleggen bij de feiten die de routine van de bureaucratie en technocratie al te gemakkelijk met zich meebrengen'. Melkert richtte de schijnwerper onder meer op de verkokering van de verschillende ministeries en de verkokering in de Kamer zelf.

Het debat spitste zich uiteindelijk toe op de politieke verantwoordelijkheid van bewindslieden bij de nasleep van de Bijlmerramp. Met name vice-premier Borst lag onder vuur. Het ging daarbij met name om conclusie 14 van het Bijlmerrapport: 'Traagheid en onderschatting bij lokale en landelijke overheden in combinatie met te weinig uitgaan van klachten en teveel van mogelijke oorzaken heeft uiteindelijk de gezondheidsklachten in aantal en aard doen toenemen'. De PvdA-fractie meende bij de finale conclusies dat er geen oorzakelijk verband kon worden aangetoond tussen de traagheid van de minister en de toegenomen gezondheidsklachten.

Melkert verklaarde na afloop dat 'de stevige verdediging van de minister en het kabinet' ervoor gezorgd hadden dat de PvdA-fractie niet kon instemmen met een motie van afkeuring die door de oppositie was opgesteld. Alleen de PvdA-kamerleden Rob Oudkerk en Rob van Gijzel stemden voor die motie. Dat is te verklaren vanuit het feit dat Oudkerk vice-voorzitter was van de Enquetecommissie Vliegramp Bijlmermeer. Rob van Gijzel was de initiator van de enquete. Zonder zijn onvermoeibare inzet zou de parlementaire enquete naar de Vliegramp Bijlmermeer niet plaatsgevonden hebben.