Politiebericht Brabant-Zuid-Oost

Persbericht 3 juni 1999/

Berichten uit Eindhoven en Helmond

Eindhoven: Meisje van fiets beroofd
Een 12-jarig meisje uit Eindhoven werd woensdagavond rond 18.30 uur op gewelddadige wijze van haar fiets beroofd. Het meisje reed op de Genovevalaan ter hoogte van de Diekirchlaan en wilde links af het Winkelcentrum Woensel inrijden. Twee meisjes van ongeveer 14 jaar lieten het meisje stoppen en eisten haar fiets. Het meisje gaf haar fiets niet af . De twee belaagsters trokken het slachtoffertje toen aan haar haren en schopten haar waardoor ze viel. Onderwijl zag een van de meisjes kans om de fiets van het slachtoffertje te pakken en er mee vandoor te gaan in de richting van de Echternachlaan. De politie zoekt getuigen van het voorval. Het gaat om twee meisjes van rond de 14 jaar oud. Een van hen heeft zwarte golvende haren en was ongeveer 1.70 meter groot. Ze droeg een zwarte jas en een blauwe broek. Het andere meisje had blonde haren en was even groot. Ze was gekleed in een witte jas en ze had een zwarte schoudertas bij zich. De fiets die de twee belaagsters meenamen was een rode damesfiets van het merk Kic kduin. Getuigen kunnen zich melden bij de politie van Woensel Noord tel. 040 2330900.

Eindhoven: Tasjesroof
Donderdagmiddag rond 15.15 uur is op het Gagelboschplein een 78-jarige vrouw uit Eindhoven beroofd van haar handtas. De vrouw liep voor het bejaardentehuis. Een achteropkomende fietser rukte bij het slachtoffer haar handtas van de schouder en ging er vandoor in de richting van de Tinelstraat. Een getuige zette nog kort de achtervolging in maar raakte de dader kwijt ter hoogte van de Kersbergenstraat. In de tas zat ongeveer 200 gulden , een bidprentje en enkele medaillons. Ook zaten in de zwarte damestas medicijnen. Het betreft Dipyridamolum 9F 75 mg en Betahistini 16 mg. Het betreft hier rode pilletjes die er uit zien als smarties. Volgens het St Joseph ziekenhuis kunnen de medicijnen bij inname gevaarlijke bijwerkingen veroorzaken zoals bewusteloosheid en hartritme-stoornissen.

Maarheeze: Auto-inbraken
In de nacht van woensdag op donderdag hebben onbekenden ingebroken in drie geparkeerde auto's op de Dissel in Maarheeze. De dieven wisten de vergrendelknopen van de portieren los te krijgen en gingen aan de haal met de autoradio' s van de betreffende auto's.

Valkenswaard: Autodiefstal
In de Frans van Beststraat in Valkenswaard is donderdag een bordeaux rode Audi 80 Turbodiesel 1.9 met het kenteken GV-PL-20 gestolen.

Helmond: Verkeerscontrole
Donderdagmiddag tussen 15.00 uur en 16.30 uur is door de politie een roodlichtcontrole gehouden op de kruising Molenstraat en Zuidende. Er gingen 23 mensen op de bon. Het betroffen 17 fietsers, 2 bromfietsers, 1 voetganger, twee automobilisten en een bestuurder van een invalidevoertuig.

Helmond: Parkeercontroleurs pakken winkeldief
Donderdagmiddag rond 15.15 uur is op het Kasteelplein in een 58-jarige inwoner van Helmond aangehouden. Twee parkeercontroleurs zagen tijdens hun toezichtronde dat de man kledingstukken in de struiken gooide. Toen ze een kijkje gingen nemen ontdekten ze vier nieuwe broeken met de prijskaartjes er nog aan. De beveiligingsclip was van de broeken verwijderd. De man werd aangehouden en aan de politie overgedragen. De broeken ( f. 119,- p. st.) waren kort daarvoor gestolen bij een warenhuis in de stad.

Eindhoven: Diefstal personenauto
Tussen donderdagnacht 00.00 uur en 07.30 uur, is er vanaf de Pioenroosstraat, een personenauto, merk Seat, type Arosa 1.7 SI, kleur blauw, voorzien van het kenteken TB-XB-19, weggenomen.

Helmond: Mishandeling
Een 24-jarige Helmonder is woensdagavond om 20.36 uur op de Roerstraat aangehouden. De man wordt ervan verdacht een 39-jarige Helmonder te hebben mishandeld. De oorzaak van de mishandeling was een ruzie over geluidsoverlast. De Helmonder stoorde zich aan het motorlawaai uit de garage van het slachtoffer. Hij verzocht de man om daar mee op te houden. Hierop ontstond een woordenwisseling waarbij de verdachte het slachtoffer met zijn vuist in het gezicht en op zijn lichaam sloeg. Het slachtoffer heeft zich onder doktersbehandeling moeten stellen. De verdachte is ingesloten voor verhoor. De politie stelt een onderzoek naar de juiste toedracht in.

Helmond: Gewapende overval
Donderdagmorgen omstreeks 07.40 uur, is een 37-jarige medewerker van een winkel aan het Gerardusplein, door drie gemaskerde mannen overvallen. Het slachtoffer liep nadat hij zijn auto geparkeerd had naar de ingang van het bedrijf toen hij plotseling door drie gemaskerde mannen werd bedreigd met een mes. Het slachtoffer moest naar de toegangsdeur lopen. Toen de man aangaf daar geen sleutel van te hebben duwde de daders hem met kracht in zijn rug waardoor hij kwam te vallen en gewond raakte aan zijn armen. Op dat moment kwam er een andere werknemer van de winkel aan waardoor de daders het slachtoffer loslieten en vluchtten. De politie stelt een onderzoek in.