NIPO constateert: consument wil makelaarstitel houden

Datum nieuwsfeit: 04-06-1999
NVM

4 juni 1999

NIPO CONSTATEERT: CONSUMENT WIL MAKELAARSTITEL HOUDEN

Van de Nederlandse consumenten beoordeelt 85% de huidige situatie op het gebied van de makelaardij in onroerende goederen positief: de scheiding tussen bemiddelaars en makelaars (beëdigd) biedt hun vertrouwen en duidelijkheid. 84% van de Nederlandse consumenten zegt een makelaar zonder titel minder te vertrouwen. 80% vindt het geen goede zaak wanneer iedereen zich makelaar mag noemen. Van alle consumenten wil 79% de huidige situatie met titel en eed handhaven.

Deze gegevens blijken uit het onderzoek dat het NIPO recent in opdracht van de NVM heeft verricht naar de voor- en nadelen voor de consument van de afschaffing van de wettelijke titel en eed van makelaars in Nederland, zoals onlangs door de minister van Justitie in een wetsvoorstel is vastgelegd. Het wetsvoorstel ligt nu voor advies bij de Raad van State.

Bij aanvaarding door de Tweede Kamer wordt het huidige systeem van beëdiging vervangen door een certificeringsregeling en een onafhankelijke geschillencommissie. Het onderzoek toont echter aan dat de Nederlandse consument het niet eens is met de overheidsplannen om de beëdiging en de beschermde titel in de makelaardij af te schaffen. Ook na afweging van alle voors en tegens van de door de overheid voorgestelde regeling wil de meerderheid van de consumenten de ‘oude’ makelaar handhaven. De uitslag van het onderzoek is strijdig met het wetsvoorstel van Justitie.

"De resultaten van dit onafhankelijke NIPO-onderzoek laten overduidelijk zien dat het standpunt van de overheid dat er geen reden meer is om het verschil tussen makelaars en andere bemiddelaars te handhaven, volstrekt niet overeen komt met de mening van de Nederlandse consument", aldus T.A.B. Smit, algemeen voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en vastgoeddeskundigen NVM.

Volgens de NVM zijn de beleidsvoornemens van de overheid gebaseerd op aannames.

Smit: "Als ik naar het hele overheidstraject kijk, kan mijn conclusie alleen maar zijn: onzorgvuldig en onvolledig. Dit overheidbeleid komt de markttransparantie niet ten goede. Nu heb je een duidelijk onderscheid tussen makelaars en bemiddelaars, straks krijg je makelaars en gecertificeerde makelaars. Dat maakt het er niet duidelijker op voor de consument. Het NIPO-onderzoek toont ook aan dat ze daar niet op zitten te wachten."

De NVM heeft als grootste en oudste makelaarsvereniging richting de kopers en verkopers van Nederlands vastgoed een maatschappelijk-economische verantwoordelijkheid om hiervoor aandacht te vragen. "Voor de NVM zelf zou de afschaffing van de eed ons alleen maar de gelegenheid bieden ons nog meer als A-merk te profileren dan nu al het geval is", aldus Smit.

Het NIPO-onderzoek is uitgevoerd onder huishoudens die nog nooit, huishoudens die de afgelopen drie jaar en huishoudens die langer dan drie jaar geleden zakelijk contact hebben gehad met een makelaar.

Nederlanders die makelaar willen worden, volgen op dit moment een tweejarige makelaarsopleiding. Wie slaagt, doet een vaktest bij de Kamer van Koophandel. Daarna volgt beëdigd tot makelaar in onroerende goederen door de arrondissementsrechtsbank.

Voor meer informatie: NVM-afdeling public relations, telefoon (030) 6085170. E-mail: (Y.Geerts@nvmorg.nl)

Nederlandse Vereniging van Makelaars in onroerende goederen en vastgoeddeskundigen (NVM),Postbus 2222, 3430 DC Nieuwegein, telefoon 030 - 6085185, fax 030 - 6034003, Internet: www.nvm.nl, E-mail: (nvmpr@nvmorg.nl)