EU-importregeling knoflook uit China verlengd

Datum nieuwsfeit: 04-06-1999
TuinbouwNet

EU-import knoflook uit China

De Europese Unie heeft de importregeling van knoflook uit de Volksrepubliek China weer met een jaar verlengd. Dit houdt in dat van 1 juni 1999 tot en met 31 mei 2000 in totaal 12.000 ton Chinese knoflook mag worden ingevoerd in de Unie. Per maand is er een limiet van 1.000 ton. De EU heeft deze maatregel ingesteld om de knoflooktelers in de Unie beschermen.

Importeurs die knoflook uit China in de EU willen invoeren moeten een invoercertificaat aanvragen bij het Productschap Tuinbouw (PT). Hierbij geldt een aantal voorwaarden. Een van de eisen is dat alleen handelaren in aanmerking komen voor een certificaat als ze in de afgelopen jaren vaker groenten en fruit hebben in- of uitgevoerd naar een land buiten de Gemeenschap. De minimumhoeveelheid die hierbij gesteld wordt is vijftig ton. Dit moet met officiële bewijsstukken aangetoond worden. Voor meer informatie kunt u bellen met het PT, telefoon 070-3041342/347.

Marktaandeel supermarkten blijft groeien

De komende jaren winnen de grote supermarkten (verbrauchermarkt) en de discounters (Aldi) in Duitsland marktaandeel bij de consumentenverkopen van verse groenten. In 1997 hadden de grote supermarkten een aandeel van 34 procent in de totale aankopen (in kilo's) van de Duitse huishoudens; in 2005 zal dat 36 procent zijn. De discounters slaan een nog grotere slag. Over zes jaar zal hun marktaandeel eveneens 36 procent bedragen tegen 31 procent in 1997. Dit blijkt uit een raming van het Duitse onderzoeksbureau GfK.

Grote verliezers op de Duitse markt van verse groenten in de komende jaren worden de traditionele (kleine) supermarkt en de speciaalzaak/weekmarkt, zo verwachten de marktonderzoekers. Twee jaar geleden had de traditionele supermarkt nog een marktaandeel van 17 procent bij de groentenaankopen in Duitsland; in 2005 is dit percentage gedaald naar tien procent. Het aandeel van de speciaalzaak/weekmarkt kwam in 1997 uit op dertien procent. In 2005 zal daar nog tien procent van over zijn, zo denkt GfK.

Duitse promotiecampagne voor groente

"Power pur - Gemüse und Obst für mehr Gesundheit" is de Duitse variant op "iedere dag twee ons groenten en twee keer fruit" van het Nederlandse Groenten & Fruitbureau. Met deze actie willen de Duitsers de consumptie van groenten en fruit stimuleren. Het Centralen Marketing- Gesellschaft (CMA) van de Duitse telers is betrokken bij het initiatief. Dr. Thomas Hambüchen van het CMA zegt over de actie in het blad Fruchthandel: "Het Duitse ministerie van Voeding raadt uit volksgezondheidsoverwegingen aan om dagelijks 375 gram groenten te eten. Dit komt neer op bijna 140 kilo per persoon per jaar. In het afgelopen seizoen (97/98) lag het gemiddelde in Duitsland op nog geen 87 kilo. Dat is dus veel te weinig." Volgens Hambüchen werken de Amerikanen 134 kilo groenten per persoon per jaar naar binnen en in Spanje en Italië ligt de consumptie rond de 170 kilo.

Het ministerie van Voeding beveelt verder aan om dagelijks 250 tot 300 gram fruit te consumeren. Dit hoeft niet per se vers fruit te zijn, maar hoogwaardige vruchtensappen komen ook in aanmerking.