Linschoten: Kabinet met CWI's op heilloze weg

Linschoten: Kabinet met CWI's op heilloze weg

Linschoten: 'Kabinet met beleid Werk en Inkomen op heilloze weg'

Utrecht, 4 juni 1999
Robin Linschoten, voormalig staatssecretaris Sociale Zaken en nu onder meer kroonlid bij de SER, hekelt het beleid van het kabinet op het gebied van Werk en Inkomen. 'De route die het kabinet volgt leidt tot chaos en heeft tot gevolg dat het bedrijfsleven niet de samenwerking met de publieke sector zal zoeken maar eigen oplossingen zal creëren.' Robin Linschoten (VVD) zei dat bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor van Adecco, de grootste uitzendorganisatie ter wereld, te Utrecht.

De kritiek van Linschoten spitst zich toe op de Centra voor Werk en Inkomen (CWI's), waarvan er inmiddels enkele honderden in het land zijn. Deze centra nemen de activiteiten over van onder meer de arbeidsbureaus en sociale diensten. 'Alle problemen gaan in één mandje. Er is niets dan onenigheid en er zijn nauwelijks resultaten. Bedrijven zullen de CWI's gaan passeren en andere oplossingen zoeken, zoals bijvoorbeeld poolvorming. Ook voor uitzendorganisaties zoals Adecco liggen hier grote kansen. De financiële problemen bij de CWI's zullen toenemen.'

Eén van die oplossingen is Compaan, een samenwerkingsverband van onder meer Interpolis, Adecco, Stigas en de CZ Groep. Linschoten is als adviseur van de directie van Interpolis mede-vormgever van dit initiatief, dat zich richt op het voorkomen van verzuim door begeleiding van bedrijven of op het zoeken van alternatieve oplossingen binnen of buiten het bedrijf als een werknemer in een bepaalde functie niet gehandhaafd kan worden.

Prof. Dr. N. Douben van de TU te Eindhoven stelde bij de opening van het Adecco-kantoor dat het bedrijfsleven ten onrechte terughoudend is bij het als actiefpost opnemen van kennis in de balans. 'Toch wordt de laatste 25 jaar meer geïnvesteerd in kennis dan in materiële activa. Het wordt dan ook tijd dat we methoden zoeken om de economische waarde van mensenlijke kennis en de vruchten daarvan in het economische proces, als immaterieel actief op de balans vast te leggen.'

----------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie (