CDA: Meer EU geld voor R&D high tech apparatuur

Datum nieuwsfeit: 04-06-1999

Statement drs Wim van Velzen

EU moet meer geld uittrekken voor R&D high tech apparatuur

4 juni 1999 - De EU moet meer geld uittrekken voor onderzoek en ontwikkeling van halfgeleiders en optische wetenschappen. Dit heeft europarlementariër Wim van Velzen (CDA) gezegd tijdens een bezoek aan het bedrijf ASML in Eindhoven. Deze technieken zijn cruciaal voor de technologie in de 21e eeuw. De Verenigde Staten hebben onderzoek en ontwikkeling naar deze technieken verheven tot speerpunt van hun beleid. Volgens Wim van Velzen doet de EU er goed aan het Amerikaanse voorbeeld te volgen.

‘Geld voor hoogwaardig technologisch onderzoek is een investering in de toekomtst. De ICT sector is immers de grootste groeisector van Nederland. Willen we dit zo houden, dan moeten we net als de Amerikanen de ontwikkeling van de high-tech wetenschap tot speerpunt maken van het EU-beleid. Het is veelzeggend dat de Europese Unie slechts 1,5% bijdraagt aan het budget voor R&D van een vooruitstrevend bedrijf als ASML’, aldus Van Velzen.

Van Velzen heeft voorgesteld een en ander aan de orde te zullen stellen bij de herziening van het Europese onderzoeksprogramma in het jaar 2000. Om het belang hiervan te benadrukken heeft de CDA europarlementariër bovendien voorgesteld een seminar over het onderwerp te organiseren. Nederland staat internationaal bekend om zijn kennis op het terrein van optische technieken en vervaardiging van bijvoorbeeld chips.