bART Internet Services onderdeel van VIA NET.WORKS

Datum nieuwsfeit: 04-06-1999

Overname biedt nieuwe kansen voor Nederlandse Internet provider

bART Internet Services onderdeel van het Amerikaanse VIA NET.WORKS, Inc.

Rotterdam, 4 juni 1999 - Internet provider bART Internet Services is overgenomen door het Amerikaanse VIA NET.WORKS. Met de overname wordt VIA NET.WORKS 100% eigenaar van bART Internet Services. De overname past binnen de strategie van VIA NET.WORKS dat sinds 1997 met succes bouwt aan een wereldwijd opererend full-service Internet bedrijf.

VIA NET.WORKS heeft de ambitie om wereldwijd een leidende rol te spelen op de zakelijke Internetmarkt. Hiervoor heeft zij sinds de oprichting in 1997 US$ 180 miljoen aan investeringskapitaal vergaard afkomstig van toonaangevende bedrijven uit de financiele en Internetsector. Naast bART heeft VIA NET.WORKS leidende Internet Service Providers overgenomen in onder meer Duitsland, Engeland, Ierland, Frankrijk, Argentinie en Brazilie. Overnames in meer landen worden binnenkort verwacht.

"Wij bouwen aan een wereldwijde full-service Internet onderneming, die zich richt op markten die nog niet voldoende worden bediend." zegt CEO David D'Ottavio van VIA NET.WORKS. "Met onze middelen zijn de lokale organisaties in staat te fungeren als een single source provider van internet producten en diensten met een unieke toegevoegde waarde."

Schaalvergroting en slagkracht

VIA NET.WORKS - nauw verbonden aan Verio Inc. en momenteel de op vier na grootste Internet provider van Amerika - verschaft bART de noodzakelijke kennis en kapitaal. "De belangrijkste randvoorwaarden om in de hectiek van de huidige Internetmarkt succesvol te zijn. De combinatie van schaalvergroting met bijbehorende internationale slagkracht en de mogelijkheid om de eigen identiteit te kunnen handhaven waren voor bART doorslaggevende factoren om met VIA in zee te gaan": aldus algemeen directeur Frans Hendrikx. "Op dit moment wordt hard gewerkt aan de realisatie van een hoogwaardig en snel pan-Europees VIA netwerk met directe verbindingen naar Amerika."

bART Internet Services

bART Internet Services bestaat sinds 1994 en heeft een stormachtige groei doorgemaakt. Het bedrijf levert hoogwaardige Internettoegang, Internetdiensten en -opleidingen aan overheidsinstellingen, bedrijven en particulieren. Begonnen als een innovatief bedrijf met vier medewerkers, groeide het binnen vier jaar tijd uit tot een succesvolle en toonaangevende Internet provider met ruim 50 medewerkers. bART was tot voor de overname in handen van medeoprichter Koos Bergsma, ABN Amro Fonds, de beursgenoteerde Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM) en de Participatiemaatschappij Ondernemersfonds Rotterdam (OFR), een participatiemaatschappij voor de regio Rotterdam waarin ook het Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam (OBR) deelneemt.

VIA NET.WORKS

VIA NET.WORKS werd opgericht in 1997 als VIA Internet, Inc. VIA NET.WORKS heeft een strategische alliantie gevormd met tal van investeerders uit de financiele sector en de IT-branche waaronder Centennial Funds, Telecom Partners, Norwest Equity Partners, HarbourVest International, Boston Millennia Partners, Verio, Providence Equity Partners, BCI Advisors, First Union Investors, Crescendo World Fund, Bessemer Ventures, en Chase Capital Partners.

------------

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Arjan Vergeer, bART Internet Services 010 - 2403970 of per e-mail (arjanv@bart.nl)

Voor algemene informatie over VIA NET.WORKS, Inc: Steven Silvers, Clarus Public Relations, Inc. Phone (US): 303/296 0343 doorkiesnummer 246 of e-mail: (ssilvers@claruspr.com)