Devote wil e-commerce bedrijf Insite bv overnemen

Datum nieuwsfeit: 04-06-1999

Persbericht Devote N.V.

Devote wil e-commerce bedrijf Insite bv overnemen

Bunnik, 4 juni 1999 - De Raad van Bestuur van Devote N.V. - ontwikkelen en implementeren van Business- & IT-architectuur - maakt bekend in onderhandeling te zijn over de overname van Insite bv te Zwolle. Thans is de verwachting gewettigd dat de onderhandelingen zullen leiden tot definitieve overeenstemming. Het daartoe benodigde due diligence onderzoek is inmiddels in gang gezet.

De overname zal plaatsvinden in twee fasen. In de eerste fase verwerft Devote een belang van 51% in Insite. Naar verwachting zal dit belang met ingang van 1 juli 1999 in de resultaten van Devote kunnen worden geconsolideerd. De resterende 49% van de aandelen van Insite bv zal per 1 april 2002 worden overgenomen. De eerste fase van de transactie zal worden voldaan in contanten.

De Raad van Bestuur van Devote verwacht dat de voorgenomen overname van dit 51% belang een direct positief effect heeft op de EBITDA (resultaat vssr rente, belasting, afschrijving en goodwill) van Devote voor geheel 1999.
De goodwill die begrepen is in het over te nemen belang van 51% wordt geactiveerd en over een aantal jaren ten laste gebracht van de winst- en verliesrekening van Devote. De overname heeft naar verwachting een minimaal negatief effect op het nettoresultaat dat Devote dit jaar verwacht te realiseren. Desondanks handhaaft de Raad van Bestuur de eerder afgegeven prognose van een gemiddelde jaarlijkse groei van het nettoresultaat van ten minste 60% in de periode 1999 tot en met 2001.
Verwacht wordt dat het over te nemen 51%-belang in Insite vanaf 2000 positief zal bijdragen aan het nettoresultaat van Devote.

Profiel Insite
Insite bv is opgericht in 1996 en richt zich op bedrijfsmatige internettoepassingen zoals het ontwikkelen en implementeren van e-commerce projecten en interactieve applicaties met behulp van internet-technologie, het ontwikkelen van intranettoepassingen en van de voor al deze toepassingen benodigde websites. Insite bv staat in Nederland aan de top waar het gaat om het ontwikkelen en realiseren van e-commerce toepassingen. Insite maakt het onder andere mogelijk dat via internet goederen kunnen worden besteld bij Wehkamp en verzekeringen kunnen worden afgesloten bij Ohra. Behalve voor deze twee opdrachtgevers werkt Insite momenteel voor ongeveer 100 bedrijven waaronder Nederlandse Gasunie, Macintosh Retail Group, Baan, Siemens Nederland en Libertel.

In 1998 behaalde Insite een winstgevende omzet van ongeveer  2 miljoen. Het bedrijf (33 medewerkers) maakt een snelle groei door en verwacht de komende jaren een voortzetting van de huidige forse groei.
Het is de bedoeling dat Insite de activiteiten onder het bestaande management en onder eigen naam zal voortzetten, waarbij een optimale afstemming met en aansluiting op de activiteiten van Devote plaatsvindt.

Voor Devote betekent de acquisitie van Insite in de eerste plaats een verdieping van het dienstenaanbod naar klanten. Het is duidelijk dat e-commerce op zeer korte termijn een centrale plaats zal hebben in de strategie van ondernemingen. Insite legt de nadruk op de front-office aspecten van een e-commerce oplossing, terwijl Devote de achterliggende architectuur waarborgt: zowel de integratie van front-office en (bestaande) back-office systemen als de verankering van de sterk veranderende bedrijfsprocessen in de organisatie.

In de tweede plaats krijgt Devote via Insite toegang tot een potentieel belangrijke nieuwe klantenkring. Insite beweegt zich op de voor Devote interessante markt van de retail waar de aansluiting van internet- en e-commerce systemen met de IT-infrastructuur steeds belangrijker wordt. Zowel qua klantenbestand als qua geografische verdeling van de activiteiten sluiten Devote en Insite goed op elkaar aan.

"Ik zie Devote en Insite als een perfect fit", zegt ir. R.J. Verweij, voorzitter van de Raad van Bestuur van Devote. "Dankzij Insite kunnen wij onze klanten gedetailleeerde kennis en ervaring bieden op het strategische terrein van e-commerce. Ook kunnen wij turn-key e-commerce projecten aanbieden vanuit het verlengde van onze
architectuuractiviteiten. Daarmee heeft Devote dit voor de toekomst zo belangrijke deelsegment van de IT-markt goed afgedekt."

De overname door Devote stelt Insite dit jaar in staat extra te investeren in de groei van de organisatie en de verdere professionalisering van de onderneming. Bovendien zal Insite kunnen profiteren van opdrachten die Devote verwerft, van de kennis en ervaring van Devote bij professionalisering van organisaties, bij het aanbrengen van gekwalificeerd personeel en van de kennisoverdracht en opleiding die vanuit Devote plaatsvinden.

Profiel Devote
Devote opereert in de top van de automatiseringsmarkt. Haar opdrachtgevers zijn de top-100 van grootste in Nederland opererende ondernemingen. Devote verdiept zich eerst in zowel de business als de IT-problematiek van de opdrachtgever. Vervolgens ontwerpt en implementeert Devote de optimale architectuur voor de informatiesystemen, geheel toegesneden op de betreffende business problematiek.

Vanwege het hoogwaardige karakter van haar werkzaamheden behoort Devote tot de IT-ondernemingen die de hoogste brutomarges weten te realiseren.
Devote, sinds februari jl. genoteerd aan AEX Exchanges, behaalde in 1998 een omzet van  17,2 miljoen en een nettowinst van  2,4 miljoen.

De cijfers over de eerste zes maanden van 1999 worden gepubliceerd op woensdag 11 augustus 1999.

Bunnik, 4 juni 1999
De Raad van Bestuur van Devote N.V.
Voor nadere informatie:
Ir. R.J. Verweij, directeur, telefoon: 030 - 656 9010 Zie ook de website www.devote.nl