2000 rookpluimen in Utrecht

Utrecht, 16 februari 1999

Centraal Museum zoekt 2000 participanten voor openings-act

Op 5 juni 2000 rookpluimen in Utrecht

Voor de opening van Panorama 2000 op 5 juni 1999, de millennium tentoonstelling van het Centraal Museum, zoekt het museum 2000 huishoudens die in Utrecht gelijktijdig een rookbuisje willen ontsteken. Het resultaat is 2000 groene rookpluimen, waarmee de Chinese kunstenaar Cai Guo-qiang het einde van de 19e eeuw heel even wil doen herleven, voordat het spektakel rond het inluiden van de 21e eeuw losbarst. Het tafereel wat dan te zien zal zijn is geïnspireerd op Charles Dickens. De rookbuisjes die Cai Guo-qiang in Utrecht gelijktijdig wil laten ontsteken zijn brandveilig verklaard en milieu vriendelijk. Het hele project wil de Chinese kunstenaar herhalen op 31 december 1999. Volgens hem is het kunstwerk op 5 juni de generale repetitie.

Cai Guo-qiang (1957) was in Nederland voor het eerst vier jaar geleden te zien in het Kröller-Müller Museum in Otterlo, bij de tentoonstelling 'Heart of Darkness'. Hij liet er bomen uit de grond graven, plaatste ze op de kop weer terug en onstak in de nieuwe 'boomkruinen' vuurwerk. Eind mei komt Cai Guo-qiang naar Nederland om de Utrechters te informeren en instructies te geven. Eerdere projecten met vuurwerk realiseerde Cai Guo-qiang onder meer in Manhattan, New York in 1996, in 1993 in Oxford, Engeland en in Japan. Cai Guo-qiang is geboren in Quanzhou, in Chinese provincie Fujian en woont sinds 1987 in Japan.

Cai Guo-Qiang is een van de 50 internationale kunstenaars die speciaal voor het Utrechtse uitzicht vanaf de Domtoren een plan heeft gemaakt. Uiteindelijk zullen rond de 20 plannen worden uitgevoerd. Alle plannen komen in de catalogus en worden op Internet geplaatst. Op gebouwen, pleinen en in de lucht worden de kunstwerken geplaatst. Alléén op de 112 meter hoge Domtoren is de expositie als geheel te ervaren, vanaf de transen op 40, 70 en 100 meter. Voor de minder validen wordt een lift naast de Domtoren geplaatst. Andere plannen zijn onder meer van de Amerikaan Paul Ramirez Jonas, die via een speciaal ontworpen orgeltje de tentoonstellingsbezoeker vanaf de Domtoren wil laten weten hoe laat het is, de Brit Julian Opie, die Stadskasteel Oudaen wil transformeren tot een lego-kasteel, de Nederlander Aernout Mik die gedaanten wil laten vliegen zweven boven de stad en de Duitser Carsten Höller wil duiven uitrusten met cameraatjes zodat de bezoekers de duiven 'life' kunnen volgen vanaf de Domtoren.

Panorama 2000 is een idee van Sjarel Ex, directeur van het Centraal Museum, en het derde deel in zijn serie over exposeren in de openbare ruimte. Het eerste deel was Century '87 (Amsterdam, 1987) en het tweede deel Nachtregels/Nightlines (Utrecht 1991). Het Centraal Museum verwacht zo'n
150.000 bezoekers voor Panorama 2000.

Panorama 2000 wordt gefinancierd door De Gemeente Utrecht, het Stimuleringsfonds voor beeldende kunst, vormgeving en museale activiteiten van de Mondriaan Stichting en uit de HGIS-gelden van de Ministeries van Buitenlandse Zaken en OC&W, evenals de Provincie Utrecht, het IFA en de Amerikaanse Ambassade. Hoofdondersteuners vanuit het bedrijfsleven zijn ANOVA-ZAO-ANOZ Groep, Bouwfonds Cultuurfonds en Bouwfonds Woningbouw, Fortis, Jaarbeurs Utrecht, de NS, OPG, Reaal Verzekering, Sara Lee/DE n.v., Winkelbeleggingen Nederland. Tevens ondersteunen Antonius Vessel Heads, Berenschot Groep, D3BN en de REMU het project.

Organisatie Panorama 2000: Centraal Museum Panorama 2000, uitzicht op een nieuw millennium: 5 juni 1999 - 30 september
1999.
Nadere informatie: Milou Halbesma, Centraal Museum T: +31 (0)30 236 236 2; F: +31 (0)30 233 200 6 www.panorama2000.com