Duurzame energie onder de aandacht van de consument

Persbericht Projectbureau Energie 2050

's-Hertogenbosch, 5 juni 1999

Duurzame energie onder de aandacht van de consument

Brabantse partijen tekenen intentie-overeenkomst voor consumentencampagne

Vandaag tekenen het Projectbureau Energie 2050, de provincie Noord-Brabant en 7 andere partijen die zich inzetten voor duurzame energie een intentie-overeenkomst. In deze overeenkomst spreken zij het voornemen uit zich gezamenlijk in te zetten om de kennis over duurzame energie onder de Brabantse bevolking te vergroten. De partijen willen met de consumentencampagne onder meer bereiken dat 45% van de Brabanders na 1 jaar weet wat duurzame energie is en ook in staat is om één of meer toepassingsmogelijkheden te noemen.

De Brabantse campagne sluit aan op de landelijke consumentencampagne van het ministerie van Economische Zaken. Het ministerie stimuleert regionale en lokale partijen om activiteiten te bedenken en uit te voeren. Brabant loopt voorop: het is de eerste provincie waar partijen formeel vastleggen dat zij willen samenwerken. De Provincie, PNEM/Mega Groep N.V., Intergas N.V., N.V. Nutsbedrijf Regio Eindhoven, de Brabantse Milieufederatie, Stichting De Kleine Aarde, het Regio-overleg Natuur en Milieucommunicatie en het Provinciaal Programmabureau Milieucommunicatie hebben hun handtekening onder de afspraak gezet. De partijen zijn bijeengebracht door het Projectbureau Energie 2050, dat een belangrijke coördinerende functie vervult op het gebied van duurzame energie in Brabant en ook voor de campagne zo'n rol zal vervullen.

Pas als consumenten weten wat de toepassingen voor duurzame energie zijn en er ook om vragen, zal duurzame energie tot een volwaardige energievorm kunnen uitgroeien. Dat is het uitgangspunt van de samenwerkingspartners. De kennis onder de Nederlandse bevolking is nu zeer beperkt: ongeveer een kwart van de burgers weet wat duurzame energie is. De Brabantse organisaties gaan in 2000 met de campagne van start volgens een jaarplan met verschillende activiteiten, waarvan elke organisatie er één of meer bedenkt en uitvoert.

In de Brabantse campagne heeft elk seizoen een eigen thema gekregen. De partners besteden in het voorjaar aandacht aan biomassa, in de zomer aan zonne-energie, in de herfst aan windenergie en in de winter aan technieken die verwant zijn aan duurzame energie. Consumenten krijgen bijvoorbeeld in het voorjaar de kans om een bio-energiecentrale bezoeken of kunnen in de herfst een fietsroute langs oude molens en nieuwe windmolenparken volgen. Studenten van de Fontys Academie voor journalistiek en voorlichting in Tilburg leveren een creatieve bijdrage aan de campagne: zij ontwikkelen het voorlichtingsmateriaal.

Open dag
Voorafgaand aan de feitelijke start van de Brabantse campagne volgend jaar vinden er op 5 juni al activiteiten voor de consument plaats. In het kader van de landelijke Open Dag Duurzame Energie zet Noord-Brabant op verschillende locaties haar deuren open voor het publiek. Bezoekers kunnen daar met een prijsvraag onder meer een weekend in een duurzaam vakantiepark winnen. Mevrouw Huijbrechts, gedeputeerde voor economische zaken en werkgelegenheid van de provincie Noord-Brabant, opent de dag om 11.00 uur bij de zonnecollectorenfabriek in Veldhoven.

OPEN DAG DUURZAME ENERGIE NOORD-BRABANT, 5 JUNI Mam, maakt een windmolen wind? Een windmolen maakt natuurlijk geen wind. U weet wel beter: een moderne windturbine maakt elektriciteit. Net als zonnepanelen die al op steeds meer plaatsen in Nederland woonwijken van stroom voorzien. En zelfs de eerste veerpontjes varen al heen en weer op zonne-energie. Tijdens de Open Dag Duurzame Energie op 5 juni kunt u zélf ontdekken welke innovatieve toepassingen bestaan op het gebied van duurzame energie. Op 60 plaatsen in het land worden verrassende activiteiten georganiseerd voor iedereen die wil ervaren hoe we nú al gebruik maken van de natuurlijke bronnen wind, water, zon en aarde.

Op 5 juni 1999 zet de Nederlandse Duurzame Energiewereld haar deuren open voor het publiek. Ook in Noord-Brabant. Van 11.00 tot 16.00 uur bent u van harte welkom op de volgende locaties.

Locatie Bedrijf Adres en Telefoon Activiteit
Veldhoven Zonne Energie Nederland (ZEN)
De Run 5421
Mw. A. Schmidt
040 - 230 72 00 Fabriek ZEN: productie zonnecollectoren met uitleg over wat er gebeurt in de fabriek en een infostand Boxtel De Kleine Aarde
Klaverblad 1
Dhr. Perebooms
0411 - 684 921 Bezoekerscentrum met zonneboiler en zonnepanelen: boordevol informatie over duurzame energie Schijndel Schijndel PNEM/Houtindustrie
Alleen na telefonische aanmelding op gratis nr: 0800 - 0073 Biomassa-installatie: kom kijken hoe energie uit houtresten wordt gehaald
Ravenstein Megens BV
De Verver 4
Dhr. R. Megens jr
0486 - 412 306 Rondleiding langs installatiebedrijf, sportcomplex en vleesverwerkingsfabriek met thermische zonne-energie Steenbergen Lagerwey
Westlandselangeweg 4
Dhr. L. Soet
0513 - 627 099 Bezichtiging windturbine van de gebroeders G. & M. Koenraadt met infostand
Rucphen Intergas NV
Kozijnenhoek 21
Mw. Vreeburg
0162 - 481 294 Openluchtzwembad 'De Vijfsprong' op zonne-energie in Rucphen, met prachtig bovenaanzicht

Opening
Mevrouw Huijbrechts, gedeputeerde economische zaken en werkgelegenheid van de provincie Noord-Brabant, opent de Open Dag Duurzame Energie om
11.00 uur bij de zonnecollectorenfabriek in Veldhoven.

Prijsvraag
Doe mee met de prijsvraag Duurzame Energie en maak kans op een weekend in het duurzame vakantiepark 'De Groene Leguaan' in Stavoren of win een van de andere duurzame energieprijzen. Hoe doet u mee? Bezoek een van de bovenstaande locaties en vul het prijsvraagformulier in dat u daar ontvangt.

Meer informatie over de Open Dag? Bel (0900) 98 92

Noot voor redacties