Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Lessenserie schema's maken

Datum nieuwsfeit: 07-06-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Pers en Voorlichting, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 22 mei 1999

P&V Promoties, oraties en afscheidscolleges

Ma 07-06-1999, 13.30 uur: promotie dhr. drs. N.A. Broer

Promotie op het gebied van de Sociale Wetenschappen
* Titel proefschrift: Leren schema's maken. Een onderzoek naar de effecten van een lessenserie 'Schema's maken' voor de hoogste groep van het basisonderwijs

* Plaats: Aula/Congresgebouw, Comeniuslaan 2, Nijmegen
* Promotores: dhr. prof. dr. C.A.J. Aarnoutse; dhr. prof. dr. F.K. Kieviet (RUL)

* Copromotor: dhr. dr. J.F.J. van Leeuwe

* Woonplaats: Bleskensgraaf

LESSENSERIE SCHEMA'S MAKEN

Het proefschrift doet verslag van een empirisch onderzoek naar de mogelijkheid om leerlingen in de hoogste groep van het basisonderwijs een complexe studietechniek aan te leren: het maken van een schema bij een korte informatieve tekst. Daartoe is een lessenserie 'schema's maken' ontworpen, waarvan de effecten zijn nagegaan.

De auteur concludeert dat leerlingen in groep acht van de basisschool inderdaad deze studietechniek kunnen leren. Het onderzoek toont aan dat de lessenserie effect heeft op het herkennen van de structuur van een tekst, het maken van een schema bij een tekst en het formuleren van de hoofdgedachte van de tekst. De lessen blijken ook effect te hebben op het afleiden van de hoofdgedachte en het spontaan toepassen van de geleerde studietechniek.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie