Friesland Coberco neemt banket-activiteiten DSM Bakery over

DSM Persbericht

7 juni 1999

- gezamenlijk persbericht -

Friesland Coberco wil deel banket-activiteiten van DSM Bakery Ingredients overnemen en verder samenwerken in joint ventures

DSM Bakery Ingredients en Friesland Coberco Dairy Foods hebben een letter-of-intent getekend gericht op de overname van een deel van de banket-activiteiten van DSM door Friesland Coberco en op verdere samenwerking in joint ventures.

Friesland Coberco wil de commerciële activiteiten van DSM Bakery Ingredients gericht op de banketsector in Nederland, België en Frankrijk - met een omzet van NLG 30 miljoen - overnemen. Het betreft de verkoop- en marketingactiviteiten, distributie, productontwikkeling en merknamen. De productie-activiteiten worden niet overgedragen.

Daarnaast bestaat het voornemen de commerciële activiteiten van beide ondernemingen in de banketsector in Portugal, Italië en het Verenigd Koninkrijk - met een gezamenlijke omzet van NLG 60 miljoen - onder te brengen in joint-ventures. Ook hier blijven de productie-activiteiten in handen van DSM Bakery Ingredients. Samenwerkingsmogelijkheden in Spanje en Duitsland worden nader onderzocht.

De betrokken producten van DSM zijn banketmixen (b.v. cakepoeders), vullingen/custards (b.v. gele room) en toppings (couvertures, fondant, afdekgelei). De betrokken producten van Friesland Coberco zijn room, vullingen en boters.

De overeenkomst heeft geen directe gevolgen voor de werkgelegenheid. Enkele medewerkers van DSM Bakery Ingredients in Nederland, België en Frankrijk zullen in dienst kunnen treden bij Friesland Coberco. De vakorganisaties en ondernemingsraden zijn over de plannen geïnformeerd.

DSM Bakery Ingredients

DSM Bakery Ingredients is een business group van DSM N.V. met een omzet van NLG 850 miljoen (1998) en 2400 medewerkers. DSM Bakery Ingredients is wereldwijd één van de belangrijkste producenten van bakkerij-ingrediënten en neemt in Europa een leidende positie in. De business group baseert zijn sterke technologische positie op de combinatie van fermentatie- en enzymtechnologie, gekoppeld aan toepassingskennis in lokale markten.

De voorgenomen overeenkomst past in de strategie van DSM Bakery Ingredients om zich te richten op zijn kernactiviteiten gist, broodverbetermiddelen en bakkerij-enzymen in de broodmarkt.

De voorgestelde transactie in Nederland, België en Frankrijk stelt DSM Bakery Ingredients in staat zijn service beter af te stemmen op de broodmarkten en zich met de producten daarin nog beter te positioneren.

De keuze voor joint ventures in de andere landen vindt zijn oorsprong in lokale marktomstandigheden. De beoogde joint venture-structuur in Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk en wellicht in een later stadium Spanje en Duitsland zal er toe leiden dat de positionering van banketingrediënten kan worden versterkt.

Friesland Madibic Food Service

De over te nemen activiteiten en de belangen in de joint ventures worden ondergebracht bij Friesland Madibic Food Service, een werkmaatschappij van Friesland Coberco Dairy Foods. Friesland Madibic realiseerde in 1998 een omzet van NLG 579 miljoen en telt ruim 500 medewerkers.

De overeenkomst past in de strategie van Friesland Madibic haar activiteiten met onderscheidende producten voor professionele gebruikers te willen versterken in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje en de activiteiten verder uit te breiden in andere West-Europese landen.

Friesland Madibic richt zich op de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van een assortiment zuivel en zuivelgerelateerde producten voor de professionele foodservice-markten zoals horeca, fastfood ketens, bedrijven & instellingen en (banket)bakkerijen. Zij neemt hierbij in West-Europa een belangrijke positie in. Het assortiment bestaat onder andere uit roomproducten, basissauzen, vullingen, ijs- en milkshakemixen, desserts en zuiveldranken. Merknamen van Friesland Madibic zijn Debic, Delicia, Congress, Friso, Hollandia en Jubilee Hot Choq.