Q8 verwerft Aral in België

Datum nieuwsfeit: 07-06-1999

KUWAIT PETROLEUM (BENELUX) B.V

Q8 verwerft Aral in België

Antwerpen, 7 juni 1999. - Aral wil zich voortaan toeleggen op de potentiële Oost-Europese groeimarkten en nam daarom de beslissing België te verlaten. De onderneming verkocht haar Belgische dochter aan Kuwait Petroleum België. Het Belgische Aral netwerk bestaat uit meer dan 200 service stations met o.m. 2 snelwegstations, 40 stations met mini-markets en 80 zelfbediening pompstations.

Na de integratie van de Aral benzine- en dieselverkooppunten zal Q8 beschikken over een bijzonder kwalitatief netwerk van meer dan 500 verkooppunten, goed gespreid over het hele land.

Chris Hoste, Managing Director van Kuwait Petroleum Benelux zegt: 'Met de aankoop van het BP netwerk vorig jaar had Q8 reeds een belangrijke marktpositie op langere termijn verworven. We blijven echter uitkijken naar verdere groeimogelijkheden. De Benelux is, mede door de gunstige centrale ligging, een bijzonder interessante markt voor Q8. Dit leidde reeds vorig jaar tot de aankoop van BP en nu tot de overname van Aral.'

Met de aankoop van de service stations, naast de afzet van huisbrand- en smeeroliën, trekt Q8 zijn marktaandeel in België op tot 17%. Aral en Q8 zijn overeengekomen de verkoopvoorwaarden en het bedrag van de aankoop niet prijs te geven.

'Een van de redenen waarom Aral zich terugtrekt uit de Belgische markt ligt in het feit dat Aral's marktaandeel duidelijk beneden de strategische 10% bleef,' aldus Jochen Blum, Directeur van Aral België. 'Aral was sedert 1958 op de Belgische markt. Het was vooral vernieuwend inzake zelfbedieningspompen en inzake service stations met shops.'

De daadwerkelijke overdracht van het Aral's netwerk en andere activiteiten zal plaatsvinden op 1 juli. De Aral stations zullen tegen het einde van volgend jaar als Q8 stations herkenbaar zijn.

Verantwoordelijken bericht:
Q8 Benelux - Guy Gogne - Tel.+ 32 3 241 33 67