Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Tarieven voorlopig in afwachting van parkeernota Den Helder

Datum nieuwsfeit: 07-06-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Den Helder

Weeknieuws

parkeertarieven nog voorlopig in afwachting van definitieve parkeernota

betreft: Invoeren achteraf betaald parkeren Berhardplein/Kroonpassage in week van 7 Juni
week: week 23

Als alles meezit wordt in de week van 7 juni het achteraf betaald parkeren op het Bernhardplein en de Kroonpassage ingevoerd. Daarmee wordt eindelijk een vurige wens van ondernemers in en bezoekers van de binnenstad vervuld. Ten behoeve van het systeem zijn in de gemeenschappelijke toegang tot beide parkeerterreinen vanaf de Polderweg slagbomen geplaatst en verder staan op diverse plekken betaalautomaten. Om bij storingen en calamiteiten onmiddellijk in te kunnen grijpen bewaakt DEKO-alarm het systeem met onder meer camera’s.

tarieven nog niet definitief

Het tarief voor parkeren is voorlopig vastgesteld op 1 gulden voor het eerste en het tweede halfuur. Voor het derde,vierde en vijfde halfuur moet 1,25 gulden worden betaald en voor het zesde, zevende en achtste halfuur 1,50 gulden.

Samengevat betekent dit, dat voor het eerste uur parkeren 2,00 gulden, voor twee uur parkeren 4,50, voor drie uur 7,25 gulden en voor vier uur parkeren 10,25 gulden moet worden betaald. Elk half uur langer parkeren gaat 1,75 gulden kosten. Een gemiddeld bezoek aan de binnenstad duurt, zo blijkt uit onderzoek, zo’n 2½ uur.

De tarieven worden definitief bij de vaststelling van de parkeernota voor de binnenstad in de gemeenteraad. De politieke behandeling van deze nota begint op 22 juni in de commissie Stadsontwikkeling en op 29 juni in de commissie Grootwinkel-, Midden- en Kleinbedrijf.

Het tarief geldt tijdens de normale tijden voor betaald parkeren in het centrum, dus dagelijks van 08.00 uur tot 18.00 uur en op koopavonden tot 21.00 uur. Op zaterdag moet tot 17.00 uur betaald worden. De slagbomen blijven echter altijd dicht! Op tijden dat niet betaald hoeft te worden moet bij het inrijden van het plein wel een kaartje getrokken worden. Dit kaartje kan dan vóór het uitrijden bij een van de betaalautomaten geschikt worden gemaakt, zonder dat er hoeft te worden betaald. Er komen betaalautomaten achter McDonalds, in de voorhal van schouwburg De Kampanje en op de Kroonpassage. De betaalautomaat Bernhardplein staat voorlopig even in een bus-abri in afwachting van een definitieve behuizing.

Bevoorrading

Bevoorrading in de binnenstad blijft tussen 06.00 en 11.00 uur en 18.00 en 23.00 uur. In alle gevallen moeten bevoorraders zich bij de slagboom die toegang geeft tot het Julianaplein melden bij de controlekamer van het nieuwe systeem. Dat gebeurt via een ter plaatse aanwezige intercominstallatie. De toezichthouder controleert via een camera of het inderdaad om een bevoorrader gaat en opent dan de slagboom. Na het lossen of laden op het Bernhardplein of in de Passagestraat gaat het verlaten van het plein op dezelfde manier. Deze procedure werkt alleen bij duidelijk herkenbaar bevoorradingsverkeer.

bevoorrading Spoorstraat

Bevoorraders die bij de slagboom aangeven naar de Spoorstraat te willen, stuiten na een stukje over het Bernhardplein gereden te hebben op een verzinkbare afsluitpaal bij de Kroonpassage. Deze paal staat als regel omhoog en gaat alleen tijdens de bevoorradingstijden omlaag voor bevoorradingsverkeer. De toezichthouder volgt daartoe met een camera de betrokken bevoorrader en laat op het juiste moment via afstandsbediening de paal zakken. Nadat de auto is gepasseerd gaat de paal weer omhoog en de bevoorrader heeft tot 11.00 uur de tijd om zijn werk te doen en de binnenstad via de normale routes te verlaten. Buiten de bevoorradingstijden blijft de verzinkbare paal omhoog en daarmee is de toegang tot de Spoorstraat gesperd.

Proef

Het werken met deze verzinkbare paal geldt als proef. Wanneer die slaagt kunnen ook op andere plaatsen rond de binnenstad dit soort afsluitingen gemaakt worden. Tot zolang worden de afsluitpalen op deze punten nog handmatig bediend door de stadswachten en medewerkers van DEKO-alarm.

Storingsdienst

DEKO is in het nieuwe systeem ook belast met het toezicht, de bediening en het verhelpen van storingen. Dit laatste zal rechtstreeks vanuit Den Helder gebeuren. Een van de problemen bij het vorige slagboomsysteem op het Bernhardplein was, dat bij storingen en dergelijke de servicedienst van de leverancier meestal "uit het land" moest komen, met alle gevolgen van dien. Hopelijk zullen die problemen met het nieuwe systeem verleden tijd zijn.

_________________________________________________________________

laaste verandering: juni 08, 1999

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie