Twinning steunt ondernemers in ICT-sector

Datum nieuwsfeit: 07-06-1999

Twinning

Twinning ondersteunt startende- en doorstartende ondernemers in de ICT-sector en beoogt, door het aanbieden van een (internationaal) netwerk, financiering en huisvesting juist in de risicovolle startfase, een groot aantal hoog gekwalificeerde ICT-ondernemingen in Nederland op internationaal niveau neer te zetten. Uit onderzoeken is gebleken dat de Europese ICT-industrie structureel achterblijft bij de mondiale concurrentie met name op het gebied van (embedded)software, e-commerce en multi media. Meer ICT-starters aantrekken en ze succesvoller laten starten, daar draait het om. Op dit moment ondersteunt Twinning 14 bedrijven en zijn vergevorderde gesprekken gaande voor nieuwe participaties.

Het Twinning Network is een relatienetwerk waarin Network Partners, Advisers, Business Partners en Ambassadors zitting hebben. Network Partners zijn vooraanstaande Nederlandse en Amerikaanse ondernemers uit de ICT-sector en Venture Capitalists die met hun wereldwijde contacten de Twinning bedrijven kunnen helpen via hun eigen netwerken. De Network Partners staan onder voorzitterschap van Roel Pieper. De Advisers ondersteunen en begeleiden de Twinning bedrijven zeer intensief in met name de startfase van het bedrijf. Twinning biedt ondernemers zakelijke diensten op maat, zoals juridisch en fiscaal advies en IT-infrastructuur. Een belangrijk deel van deze faciliteiten wordt tegen aantrekkelijke condities aangeboden door de Twinning Business Partners. De lijst van Business Partners bestaat op dit moment uit: Arthur Andersen, Houthoff Advocaten & Notarissen, MCI Worldcom en Ernst & Young.

De Twinning Fondsen bestaan uit het Startfonds en het Groeifonds. Het Startfonds ondersteunt innovatieve ICT-starters (maximaal NLG. 300.000,-) voor een periode van maximaal drie jaar. Het fonds participeert in ICT-starters door deelneming in het aandelenkapitaal. Naar verwachting zal een groot deel van deze ondernemingen zich vestigen in een Twinning Center. Het Groeifonds heeft het karakter van een co-investeringsfonds voor ICT-bedrijven in de groeifase. Dit fonds participeert als co-investor van een Venture Capitalist. De Venture Capitalist zijn: Alpinvest Holding N.V., Gilde Investment Management B.V., IT-Partners N.V., NV Industriebank LIOF, NeSBIC Groep, NPM Capital, Ontwikkelings- en Investeringmaatschappij voor Overijssel NV, NV Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij, NV Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, PARCOM Groep, Paribas Deelnemingen NV, Parnib Holding NV, Residentie Investments B.V., SNS Reaal Invest, Optimix.

Vanuit de Twinning Centers worden ondernemers facilitair ondersteund. Naast huisvesting en bedrijfsfaciliteiten worden ook informatiebijeenkomsten en trainingen aangeboden. Tevens kunnen ondernemers gebruik maken van het lokale netwerk van IT-bedrijven en onderwijs. Het eerste Twinning Center werd door minister Jorritsma op 22 oktober 1998 in Amsterdam geopend. Op 8 februari 1999 is het Twinning Center Eindhoven van start gegaan en binnenkort wordt een derde Center aangekondigd. Afhankelijk van het potentieel aan ICT-starters in de verschillende regio's zal eventueel later in 1999 een vierde Center worden geopend.

Naast Nederland richt Twinning zich tevens op Amerika, met name op Silicon Valley, aangezien daar op ICT-gebied de meeste kennis aanwezig is. In samenwerking met KPN Research, Origin Nederland B.V, TNO Multimedia & Telecommunicatie, Universiteit van Amsterdam en NV Rede is daarom besloten te starten met een Foothold in Silicon Valley. De eerste fase van deze Foothold is het gezamenlijk inhuren van een liaison-officer, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van lokale netwerken, het scouten van technologie en het in opdracht van de deelnemende partijen organiseren van activiteiten. De Foothold zal binnen enkele maanden fysiek gestalte krijgen door de ingebruikname van een gezamenlijke bedrijfsruimte.

Meer over Twinning, haar activiteiten en initiatiefnemers is te vinden op de Twinning website:
www.twinning.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV Twinning
Jeroen Breuer/Roel-Jan Mouw Diederik Reitsma/Jacqueline Kramer Tel.: 020 -5304333 Tel: 020 - 8884000 Fax: 020 -5304331 Fax: 020 - 8884311 E-mail:(Jeroenb@text100.nl) E-mail:
(Diederik.reitsma@twinning.nl)
E-mail: Roel-(janm@text100.nl) E-mail: