'The Smile Train' helpt kinderen met gespleten gehemelte

Datum nieuwsfeit: 07-06-1999
Computer Associates

‘THE SMILE TRAIN’ HELPT KINDEREN MET GESPLETEN GEHEMELTE

NON-PROFIT ORGANISATIE WIL MET NIEUWE AANPAK DERDE-WERELDARTSEN LEREN OM MILJOENEN KINDEREN TE HELPEN

Nieuwegein, Islandia, NY, 7 juni 1999 – ‘The Smile Train’ is een non-profit organisatie die met een fundamenteel andere aanpak probeert in derde wereldlanden kinderen met aangezichtsproblemen als een gespleten gehemelte te helpen. Voorheen een speciale activiteit van ‘Operation Smile’, is The Smile Train nu een nieuwe liefdadigheidsorganisatie.

In tegenstelling tot andere non-profit organisaties die zich bezighouden met de problemen van kinderen met aangezichtsproblemen als een gespleten gehemelte, kiest The Smile Train er niet voor om teams van westerse artsen en medisch personeel naar ontwikkelingslanden te sturen om kinderen via operatieve ingrepen te helpen. In plaats daarvan stelt The Smile Train locale doctoren en medici in staat om zelf dit soort operaties uit te voeren. Deze locale medische teams kunnen daarbij gebruik maken van de professionele ondersteuning van The Smile Train om precies dezelfde medische ingrepen te doen als de westerse artsen tegen slechts eenderde van de kosten.

Met zelfde geld meer kinderen helpen
"Het is niet genoeg dat Amerikaanse artsen naar ontwikkelingslanden reizen en daar een handvol kinderen helpen", zegt dr. Joseph McCarthy, directeur van het Institute of Reconstructive Plastic Surgery van de New York University Medical School. "We moeten locale artsen leren hoe zij zelf voor hun eigen kinderen kunnen zorgen. Zij hebben zelf het talent en de wil om dit te doen. Met een klein beetje hulp van ons kunnen zij heel veel tot stand brengen. We zijn daarom zeer blij om te kunnen samenwerken met een partner als The Smile Train om via een kosteneffectieve manier dit in principe goed op te lossen medische probleem te kunnen aanpakken."

De aanpak van The Smile Train – waarbij locale artsen geleerd wordt hoe zij zelf dit soort medische ingrepen kunnen uitvoeren – laat al veelbelovende resultaten zien. Gedurende zes maanden wordt in Azië sinds maart een proefproject uitgevoerd waarbij medische teams die bestaan uit zowel locale als Amerikaanse artsen en medisch personeel gratis operaties hebben uitgevoerd bij duizenden kinderen, van wie velen wees zijn. Deze medische teams hebben een honderd procent score weten te behalen. De gemiddelde kosten per operatie bedroegen bovendien slechts 250 dollar, een bedrag dat tegenwoordig als extreem laag geldt. Deze kosten bedragen bovendien circa een derde van de uitgaven wanneer een Amerikaans medisch team de operatie in Azië uitvoert.

"Er zijn weinig investeringen in de wereld die zo’n ongelooflijk resultaat opleveren", zegt Charles B. Wang, ‘chairman and chief executive officer’ van Computer Assoiates International, Inc. en één van de oprichters en ondersteuners van The Smile Train. "Voor nog geen 250 dollar kunnen we kinderen niet alleen een nieuw gezicht geven, maar ook een nieuw leven. Bovendien stellen we de locale medische gemeenschap in staat om hun kinderen zelf medische zorg te kunnen bieden."

Met deze nieuwe aanpak, gericht op zelfvoorziening, is The Smile Train erin geslaagd de ondersteuning te verkrijgen en samen te werken met een groot aantal toonaangevende instellingen en organisaties op dit terrein: het American Cleft Palate-Craniofacial Association, Interplast Inc., New York University, Stanford, Yale, University of Pittsburgh, University of North Carolina, University of Texas en de China Charity Federation.

Dankzij het feit dat voor hetzelfde geld driemaal zoveel kinderen kunnen worden geholpen, kan The Smile Train rekenen op aanzienlijke financiële ondersteuning van tal van organisaties. Afgelopen jaar is The Smile Train er in geslaagd meer dan 25 miljoen dollar aan fondsen bij elkaar te brengen, en heeft het de steun van voormalig president van de Verenigde Staten George Bush, voormalig generaal Colin Powell, de voormalige senator Alfonse D’Amato, senator John McCain, congreslid Carolyn McCarthy, Bill en Melinda Gates, Candice Bergen, Tom Brokaw en Carly Simon.

Jaarlijks 10.000 kinderen helpen
The Smile Train zal in zijn eerste jaar medische programma’s mogelijk maken in meer dan twintig landen, waaronder de Verenigde Staten zelf. Bovendien zal de organisatie gratis medische ingrepen mogelijk maken voor 10.000 kinderen, evenals gratis training en ondersteuning verzorgen voor duizend artsen en medische professionals. Daarnaast sponsort The Smile Train een aantal onderzoeksprojecten die mogelijkheden onderzoeken om open en gespleten gehemelten te voorkomen.

"The Smile Train probeert zijn programma’s en diensten zó breed beschikbaar te stellen, dat voor ieder kind hulp mogelijk is", zegt Brian Mullaney, directeur van The Smile Train. "De mensen achter The Smile Train hebben tientallen jaren ervaring met het helpen van kinderen met dit soort aangezichtsproblemen en het trainen en opleiden van artsen. We hebben meer geld bij elkaar weten te brengen dan welke andere hulporganisatie op dit gebied ooit eerder voor elkaar heeft gekregen. Onze strategische en brede aanpak geniet de ondersteuning van veel medische experts. Alles bij elkaar genomen hebben we zowel het plan als de middelen om miljoenen kinderen te helpen die tot nu toe nergens terecht konden."

The Smile Train is een non-profit organisatie die zich richt op het oplossen van aangezichtsproblemen als een gespleten of open gehemelte. Om ontwikkelingslanden op den duur zelfvoorzienend te laten zijn , biedt de organisatie gratis training voor artsen en ander medisch personeel, gratis operatieve ingrepen voor kinderen en ondersteuning voor onderzoeksprojecten naar de oorzaak en de oplossing van dit medische probleem. De nieuwe aanpak van The Smile Train heeft tot doel om miljoenen jongens en meisjes voor het eerst van hun leven te laten lachen.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:

Voor meer informatie: www.smiletrain.org.

p/a Computer Associates B.V.
Sandra Wasseur, Marketing Manager
Postbus 577, 3430 AN Nieuwegein