FNV: 5 procent loonsom voor scholing

Vindplaats 2

FNV

FNV: 5 procent loonsom voor scholing

Zelfgenoegzaamheid over Poldermodel leidt tot stroperigheid FNV-voorzitter wil vijf procent van loonsom aan scholing besteden

Ondanks de groei van de werkgelegenheid blijft het aantal langdurig werklozen veel te hoog. Werkgevers moeten veel meer geld uittrekken voor scholing en onderzoek zodat zowel de deelname als de doorstroming in het arbeidsproces wordt bevorderd. Worden er geen doeltreffende maatregelen genomen dan dreigt het Poldermodel aan stroperigheid ten onder te gaan.

De voorzitter van de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV), De Waal, sprak vanmiddag in Amsterdam deze waarschuwende woorden op een bijeenkomst van de werkgevers in de papier- en kartonindustrie. Volgens de werknemersvoorzitter hebben de werkgevers wel de mond vol van .employability. en scholing maar wordt er nauwelijks serieus geïnvesteerd. Bovendien komen de bedragen die er wel voor uitgetrokken worden slechts ten goede aan een beperkt deel van het werknemersbestand. Om de .slakkengang. in de doorstroming te bestrijden moet volgens De Waal minimaal vijf procent van de loonsom worden uitgegeven aan scholing en employability.

Verder pleitte de voorzitter van Nederlands grootste vakcentrale voor een doorbraak in het arbeidstijdenbeleid. In overleg met de werkgever moet de werknemer zijn CAO meer à la carte kunnen inrichten. Als het gaat om zaken als werken in deeltijd, loopbaanonderbreking en zorgverlof zijn veel bedrijven . vooral in de industrie . nog te inflexibel en te patriarchaal.

De Waal toonde zich voor zijn gehoor fel over de .exorbitante bedragen. die de top van het bedrijfsleven incasseert door het uitoefenen van opties. De enorme inkomensverschillen die het gevolg zijn van deze .ongerechtvaardigde zelfverrijking. ondermijnen het vertrouwen in het Poldermodel. .De verantwoordelijkheid voor het totaal vormt het hart van het Poldermodel., aldus de FNV-voorzitter.

Nadere informatie:
FNV Voorlichting, Richard Gielen 020-5816556